Glas naroda

79

је то котрљанане аждаја јели да не би веровао да има аждаја на свету. Човек, који је сујеверан, по томе, готова је дуда. Уједној лудници беше нека луда увртила себиуглаву да има врапца углави. Лекари му доказиваху, да не може то бити али бадава, кад он вели чујекаковрабац цврчи, како се гњизди, какокљује; ондасе лекари досетише и рекогае му: јесте, ти имага врапца у глави, и ми ево хоћемо да га извадимо. Донесу дакле врапца у џепу па му мало расеку главу а у тај мах пусте вранца. Луда види да је врабац излетео и опамети се а гато врабац није из главе излетео то се не пита. У Темерину у маџарском селу једном близу Новога Сада прогласи се да има у зиду у једној кући „сиз сент Марија" ') и овај гато ово пигае ишао је и сам тамо да види то чудо. Беше онда деран од својих тринајст лета. Кад је дошаоукућу де је светиња покажему 1аџарица на дувару једно место и каже му: Ето видига слатко дете, ето како плаче света слатка Марија, жали добра мати овај хрђави свет, гато ће га морати Бог упропастити, ето гледај како јој сузе теку. Деран погледи на зид али не види иигата. Ја не видим свету Марију реће деран. Е синко неда ти се да је видиш, молисе Богу сиико, морао си много згрешити. Дераи упре очи у зид, ночне читати оченаш, очита један два три али не види ништа. Читај седам то је срећан број можда ће се онда онда смиловати на тебе. Деран је читао даље и гле, ено, епо уста, ено очи, ено јој бага сада суза из очију кану. Идеранјеонда веровао да је заиста слатка света Марија посадила се у зид па плаче, и жао му је било, што када је дошла доле, гато бар није Српкиња, па да је отигала његовој кући у Г-ђинце. А шта је било, ништа друго него увртила Маџарица себи у главу да је у зиду света Марија а другима кад су се дуго загледали притварало се да заиста јесте, исто као кад човек дуго у облак гледи на час му изгледа облак као човек, час као кућа и т. д. Маџаричина кућа прокисавала па се зид овлажио те је прокапао, а кад је у иролеће - грануло сунце зид се осуши на нестаде и свете Марије, алиипосле тога сузио је неко у кући а то беше Маџарица, јер нестаде оних крајцара, што их добиваше за сузе свете Марије. Ово наведосмо за то да се види да и други народи нису бољи од пашега, али иас се ие тичу други, код нашега народа морамо ми сујеверицу изкорењавати. Но ко мисли сујеверије из народа искорењавати, тај га мора из колевке искоренити. Вама се дакле обраћамо матере српске! Матере прва и најсветија вам је дужност децу одгајити а тек после кућу држати! Боље нека слушкиње и дадиље све друге ваше послове раде, ') Речи маџарске, значе: слатка света Марија.

него да вас у том једном замењују. Матере, детиње је срце восак а очи су му огледало. Све што је око њега огледа се у оку његовом. Гледајте дакле, да уплив ваш код детета иадвлада уплив света — уплив околине. Боље нек вам и домазлук мало рамља него да вам одгојење детиње рамља. Боље му стеците памети него имања. Имање се да и после стећи, али памети се тешко у старости учити. Матере! Најнре сеиавашем крилу љуља дете, па онда му тек отац прави колевку. Колико је мекгае материно крило од дрвене колевке, толико је већа дужност ваша од његове. Матере, отац је само гост у кући а ви сте домаћин, отац је само надзорник, а ви сте учитељ дечиј. Матере од вас, само од вас зависи хоће ли вам дете добро или хрђаво, паметно или лудо, или у овој прилици сујеверно бити. Би га будите, ви га успављујете. Кад га будите с босиљком га будите с благословом а не клетвом, па ће вам на добро устати. Кад га успављујете, иесмом га успављујте а не /7 лашњом, иа ће му и срећа певати. Прва реч, што јс дете изусти, мати му је у уста метла. Ако је паметна, дично ће ти мајко дете бити, ако је луда прву ће тебе осрамотити. Прва жеља, прва мисао, што се у детету зачеди, мати му је у ум, у срце усадила. Матере! Разум, срце, душа детиња све је у вашим рукама. Матере! Време, у ком живимо, све од вас иште; народ, чији смо, све од вас чека — а ви — Богвам а дугаа вам!

И 3 II 0 Т 0 Р II Ј Е. Како су живели €рби иод својим жуианима? Пређе негди рекли смо, да се првоме жупану српском имело Војислав. Срби су после њега имали јога много жупана, бегае их неких десет дванајст, који су један за друтим владали, али имена им свима нећемо овде напомињати, јер имена се лако забораве, а нама и онако није стало да зиамо ко је гата радио него како је радио, па ако је добро да се на то угледамо ако зло да се од тога клонимо, за то ћемо од тих жупана, који су једно на друго госиодарили Србији иеких 160 година почињући од године 850 после христова рођења. споменути само великог жупана Властимира, који је знатан понајвигае за то гато се док је он земљом владао од године 870. до год. 880. покрстигае и они Срби који су дотле били иезнабошци. На неколико година пре Властимира свети је Кирил изнагаао словенску азбуку и почео је са својим братом Методијем обраћати Словене у Хригаћанство. Срби тада замоле грчкога цара Василија Македонца, да им погаље хришћанске свештенике да их науче хришћанској вери. Цар им радо погаље свегатенике,