Glas naroda
186
лике лађе његове, кад чу рику топова, разбеже се куд који. Тек мало по мало приближише им се, али пуни страха и ужаса, јер мишљаху, да то нису људи, но Богови. Држаше, да је Колумб највећи Бог, јер он беше најлепше обучен. Од лађа мислише да су какве хавети а за топове опет, да су се громови сишли с неба на земљу. Кад топови по свршетку молитве и благодарности Богу, грунуше, а наши ти дивјаци попадаше на земљу као снопље и несмедоше се дићи, мислеКи да су сви громом поубијани. А сад кнеже слатки, и ја сам ти скоро убијен. Сан је љуто на ме навалио. Зато ти желим лако спавање, а сутра, ако узможеш доћи, приповедаћемо даље.
ЗА ЧУВАЊЕ Ж НЕГОВАЊЕ НАР. ЗДРАВЉА. К о ћ е р а, (Наставак.) Даље се има пазити и на чистоћу тела и одела. Ово је свакад нужно, ал у колери најнужније. Зато нека се сваки тада што чешће пере икупа; особито се препоручују парне купке, у којима се ухваћен отров на зној избаци; уз то нека се сваки што чешће у чисте кошуље преоблачи, и постеље не само чисто преоблачи, него ако може сваки дан на сунце износи. За време ове редње шкоди сваки назеб, а највећма назеб трбуха и ногу. Спавање и бавлење обноћ на пољу, ходање ил путовање и обдан по влажном времену, ид цо маЈДИ. и самп шшараље_ ирозора тада, није пробитачно; бар искуство доказује, да их више тада колера ухвати, него другчије. Особито се имају од овога чувати они, који су подложни проливу. Зато нека се тада оделом сваки мало топлије држи него обично, особито трбу и ноге, или нека бар већма пази да не озебе; ма да и оно не ваља ако се ко сувише претопљава, јер силом натерује зној, па ако га одмах не утире, а он пре озебе, него другчије. Још се препоручује, да сваки носи топал завој на трбуху, било пошири Фланед ил подебљу мараму, што сав трбух закрива одоздо па до преко лажичице у вис. Ово се држи данас свуда за предохрањујуће средство, и особито се препоручује за сиротињу, која не може топлијега одела да набави. Многи носе мокар из воде извијен облог преко трбуха, који држи још топлије, и још боље сачува од пролива, само ваља преко њега сув завој свуда добро умотати и везати, да се не одлепљује, и да ладан ваздух под њега не подилази. Топле завоје по трбухуитопле чарапе ваља особито да носе жене у време својега чишћења, ако ће да прођу здраве и читаве. У речи о предохрањујућим средствима наводимо узгред како многи има веру на камФор, мошус, тамјан, бибер, цвет од деспика, бели лук и др. што у кесицама о врату, као предохрањујуће средство ш си; ко имг веру нека их носи, само нека
се не ослања на то кад пролив ухвати, него нека одмах бољег лека тражи. У време колере ваља се већма него обично чувати од сваке погрешке у јелу и пићу, јер желудац и код здравих људи, као да је цело то време нешто шанадан или бар вредљив, које се види по оној крки и бурлању. Што мање јела али снажна, то боље. Извијање и мешање многих јела већма шкоди у колери него другчије, зато је боље бити таштији, него пресићен. И често јеститадавећмашкоди, него другчије; на ко се са тежим послом не умара, нека и вечеру смањи, и нека је стера на мало топле чорбе са једно или два ровита јајета, па доста. Никада нису части убитачније него у време колере, колико с неумерена јела, још више с пића и ноћнога банчења. Отуда они небројни случајеви, да многи осване мртав, што је оно вече или ноћ пре био највеседији и најраскалашнији. Даље је опште познато, да колера радије хвата пијанице, него друге, особито којимного ждеру вина и ракије. Што се тиче врсте од ране за време колере оно се истина прописује, да сваки остане при својој уобичајеној храни; али ово само утолико важи, ако није та храна противна, па уз то ако је довољно нитава и снажна, и за желудац лака, сварљива; тога ради се за главно правило сматра; да се сваки за време колере што снажније ране држи; јербосе свудаосведочило, да они највише од колере страдају, који се ране или не довољно питавим јелима, или противнима; а нротивна су сва она, за која ко по себи зна, да му начине пролив; исто тако и сва ладна и масна јела и она што желудац и црева омлитаве. Ево ћемо сва обичнија јела и нића проћи, и код свакога што је нужно приметити, преиоручујући ово особито домаћицама, да пазе, и пазећи себе и своје да сачувају. Топла говеђа чорба препоручује се за време колере толико, да ко другчије не мари за њу и ко је другчије нема, да се постара, да је бар тада има и узимље, јер и питавост и топлота њезина чувају од колере. По варошима гледи се и начини се уредба, да сиротиња ову чорбу добија забадава. У њу се меће пиринач, ил каша, ил само пржен и надробљен леб; и нека је што боље зачињена, било то бибер, ил паприка и др. Исто се тако препоручује и чорба кокошија и од остале живине, најпосле добра је игола водена чорба, кад се у њу 1 ил 2 ровита јајета размуте. Само чиста и пресна киселица не ваља особито за оне, који већ пате од киселине на желудцуикоји другчије часоМ добију пролив. Месо гове^е, телеће и јагњеће, месо од дивљачи и од ситније живине мекано кувано, ил печено препоручује се као најглавнија рана за време колере и ваља да се сваки тога највећма држи. Не ваља месо масно, зато се не препоручује свињетина, ни овчевина, ни ћур.чије, гушчије ни пачије месо. Ово може само подпети, кад се сва маст скине, па мекано скува