Gledišta

dnevnika. Ovaj reditelj se ne ustručava da taj svoj dnevnik povremeno sam prelistava. Iz tog prelistavanja, dabome, rađaju se novi filmovi... Tako je iz prve Strpčeve reportaže o Aleksinaokim rudnicirna, snimljene za „Filmske novosti”, posle nekoliko godina izrasla setna serija o pokojnom rudam i bivšem udamiku Mailku Pejakoviću, koga se u Aleksinou više niko ne seća, osim njegovib odraslih sinova. Od uzbudljivih i drastičnih fragmenata iz filmova ”Lanac je pokidan” i ”U srcu Kosmeta” stvaraju se u „Kišama zemlje moje” potresne sekvence o devojčici Danfici, o radniku-livcu iz Mitrovice i o nekom bezimenom seoskom predsedni'ku koji je, u međuvremenu, "sagoreo na poslu”. A iz istinite dokumentame storije o zlatiborskom seljaku-invalidu, koj.fi je slomio kičmu ispod zadnužnih kola sa džakovima krompira, rađa se čitav igrani film ~U raskoraku”... Zahvaljujuoi toj vrsti ,;prelistavanja" sopstvenih dokumentarističkih zapisa, stvorena je, uostalom, i koncepcija jedinstvenog ddkumentamog filma "Kiše zemije moje”. to se Štupčevog dokumentarističkog dnevnika tiče (ako pod tim podrazumevamo čitav njegov rediteljski opus), njega tek treba prelistavati i tumačiti... 3. trbac je stekao prva dokumentaristička fiskustva, radeči u "Filmskim novostima” na uređivanju filmskih žumala, krajem 1947. i tokom 1948. godine. Tada se specijalizovao za snimanje storija o fabrikama i rudjnicima. Otuda, valjda, njegov afinitet za snimanje filmova o našim radnim Ijudfima prvenstveno, o radnicima ii seljacima. Svoje najbolje kadrove Strbac je snimio u topionicama, livnicama, među rudarima, na seoskim poljima i u ambijentima sela uopšte: tada, njegovi kadrovi zatrepere fluidom, Ukovnim bogatstvom i emooionalnošću. Klasične su sekvence iz livnica Trepče, u filmu ”U srcu Kosmeta” (snimljene šdrokim "objektivom 300”, iz sasvim praktičnih razloga, da se ne bi u topioničkoj jari istopila emidzija sa celuloidne trake), u kojima je ostvarena izuzetno suptilna likovna atmosfera —■ ili, sekvenca snimijena u polju, među seljacima-zadrugarima, ispunjena sunčanom letnjom jarom, koja je iz filma "Lanac je pokidan” preneta u film „Kiše zemlje moje”... Uopšte, u filmovima kao što su ”Lanac je pokidan”, ”U srcu Kosmeta” Hi ”Kiše zemlje moje”, koji se bave sudbinama radnika i seljaka, Štrbac je i kao umetnik najsnažniji, jer se bavi dndivffiualn-d.nl Ijudskim sudbinama, slažući ih u dokumentaristički mozaik o profilu jednog potresnog i uzbudljivog doba, ispunjenog kolektivnim naporima i iskušenjima... m „Kiše zemlje moje” je „filmsko svedočanstvo” u kome se pet dokumentaristiokib priča o Ijudima iz različitih kra-

1381

ŠTRBAC