Godišnjica Nikole Čupića

409

стране, и у настави и у појединим круговима 3а МЛад свет врло оштро осећале, вршећи на младе умове већи утицај него што се могло мислити. Аукторитет се нигде није видео потпуно признат. Био је двострук, и свакоме је било, у неку руку, остављено на вољу да бира који ће му се свидети и за којим ће поћи. Настава средњих школа била је онда у рукама професора старије школе, Они су хвалилии као класике узносили Л. Мушицкогаи М. Светића, препоручивали су старинске и немачке класичаре, тврдо су држали стари правопис, показујући и старији начин стила, старији начин поезије, енциклопедичну науку без продирања у стручност и у појединости, као што су све то сами из угарских школа изнели. Напротив — у живљим органима књижевности, који су управо, живошћу својом, к себи сваког привлачили, иу животу, у круговима чувенијих напредних људи, хваллло се и препоручивало са свим друго. Онамо Л. Мушицки — овамо Бранко; онамо стари и нови класичари — овамо народна поезија и нова романтика; онамо стари правопис без правила и реда — овамо проста и смела логика Вукова правописа; онамо известан мирис старине, слабости, извештачености, непроизводности — овамо животворни задах новога стварања, крепдст и сила живота; опамо површна енциклопедична наука или софистика, по којој сваки све зна — овамо смело вођење у дубљине научне и показивање висова, на које се имало ићи снагом и смелошћу. Проза је новога времена тежила лакости, простоти, природности и чистоти језика народнога. И тај је дух освајао и онс, који му никада нису хтели отворено да признаду извор и основу. Поезија, стекавши један пут Бранка, снажно се опраштала класичних стега, и у певању неколико ондашњих поета производила је лирику, која и данас кити ту врсту књижевности у нас. Роман и новела су тражили модерне углед