Godišnjica Nikole Čupića

164 општи ИМОВИНСКИ ЗАКОНИК

за покрајине на левој страни Рајне издан је особити законик, по коме од датог дана »јез 1018 готлајев, 1е5 огЧоппапсез , Јег сопштев дететадев ош (осајев , 1е8 зфафића, јез гететеп( а, сеззет! Ф'аооћг јотсе“. Још неповољнији положај према обичајном праву заузима саксонски грађ. законик, по коме (2; 29) се последње како сопјга тако им ргаејег Јесет забрањује и укида, и допушта се само као интерпретационо средство за вољу партија. У аустријском грађ, законику се налази наређење (2 10) „да се на обичај може само онда обраћати пажња, ако се какав закон на њ позива“, чиме се не само спречава свако даље образовање обичајног права сопфга или ргаефег Јестет, већ се и стари правни обичаји укидају, почем се сам законик позива на њих само у два случаја, у # 389 и 501. Отуд и 2 10 нашег грађ. законика гласи: у»Ако би се случај какви па суду појавио, за који нарочитсг законог прописа не би било, онда ће се исти по општим (у овом законику постављеним) основима или опште познатом досадашњем обичају разумно и савесно решавати, никако не испуштајући из вида законе прописе за подобне случаје«. Доцније пракса је код нас ишла у главном са свим против одржању обичајног права , трудећи се, да све доведе под законску Форму.

Неће, сигурно, бити с горега, да још с две три репи окарактеришемо положај пројекта за немачки грађ. законик пре, но што пређемо да говоримо о овој ствари у самом имовинском законику. По 2 2. немачког пројекта за грађански законик могу угемоћићенвагесћ Шеће Кесћ!5погтеп пиг твоме сеЊеп«“ у колико »„даз Сезефу аш! Сехуоћпће агесћЕ уегуејв|«. Из мотива к овом члану видимо, да је ово наређење потекло «из искључиво практичних обзира“ (1. стр. 6—7). И тако је «велика борба историјске школе, да прибави опет обичајном праву пазалелну моћ са законом, свршена поразом у западној.