Godišnjica Nikole Čupića
14 ПРАЗНОВЕРИЦЕ И Злочини
-– мр о ===
А поједини слојеви друштвени представљају вам с ово гледишта у извесној мери и поједине Фазе тога развијања, те што је који неразвијенији, тиме је ближе првим корацима душевног људског живота, док су умно најразвијенији од ових разуме све, најдаљи, и ако се нн по што не сме тврдити, да је веза између првих И п0следњих са свим прекинута. На против: она јамачно постоји и упорно се одржава и одржаваће се још ХЕЉадама година, чак и противно мишљењу и веровању и најсавршенијег човека у данашњем роду људском. „Јер докле је Н. пр. за свакога јасно, да су: сматрање извесне животиње за свету, читање судбине из плећке,' веровање у вампире и вукодлаке“ ит. д. празноверице необразованајих слојева појединих народа, дотле је одвратност према броју тринаест у друштву Дибоа Рејмонда, Молескота, Хекела и Огиста Конта исто тако, и ако мање приметна, празноверица, да већ о другима и не уоворимо.
Празноверица има најразновреније природе. Њих ће готово бити безброј, јер их има за све појаве ФИзичног, душевног и друштвеног живота. И с тога се оне могу изучавати с разних гледишта, То се у осталом 40 сад и чинило и ако, по нашем мишљењу, не у оној мери, у којој би то сам предмет заслуживао. За социолога, за правника, а посебно за криминалисту је од неизмерне вредности да зна: какве су душевне, наравствене и социјалне полуге појединих слојева у даноме друштву, те да нрема томе онда подешава и мере, помоћу којих ће се на путу сталнога развијања ићи к даЉему и савршенијему, и помоћу којих ће се, у исто време, тренутно стајати на пут штетним утицајима ове или оне задставштине од предака, која се већином јавља у виду празноверица. У нашем, српском народу, кипте. Ми токорсе јуримо путем цивилизације, али се