Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije
nac tradicije je pukao. Put asimilaciji ie otvoren.
Redovna posledica. prometne jezika i skoro uvek s njome spoiena činjenica jest pohadjanjie svetovnih, općenih škola i učilišta. DDok mladić govori jidiš, on je upravo vezan na verske skole, iešive i heder, u kojima dobiva religioznu naobrazbu. Čim poprima jezik okoline, napušta heder i ide u nejevrejska učilišta. U tim školama ne dobija redovno nikakvu ili vrlo mršavu versku maobrazbu i biva odgajian u duhu zatajvania svoga porekla, svoie vers i svoga jezika. Sin naobražen u svetskim školama stran ie svom ocu, prezire i stidi se svoza roditelia i svoga porekla, ne svaća jevrejsku tradiciju i običaie, gubi kontakt s Jevrejstvom i polagano, bilo hotice bilo, nehotice, on se posve asimiluie svojoi okolini. Donedavna ie u istočnim delovima jevreiskoga naroda bio redji slučai, da učenik hedera otpadne od ijsvreistva, neco da u općenim školama naobraženi mladić ne otpadne.
No majiači bedem i ujedno uporišna i pelazna tačka icvrejskog naroda jest mjegova vjera. Jer oma je UzVisiVŠi je-. vreiski narod do svetosti i odelivši ca od ostalih zidom bezbroinih odredaba i zakona, očuvala ca od asimilacije i spasla od propasti. Jevreiska vera uleva u svoje sledbenike osećai posebnosti, uzvišenosti i nadmoćnosti nad okolinom. Ona štiti jevrejski narod od majvećeca zla asimilaciie, od samoodrizanja, time, da ga proglašujie izabranim, svetim narodom. Ona stvara u svojim sledbenicima uverenje, da su svi oni koii nistu Jevreji, tek liudi drugogz reda. Na neizmerno mnogo načina cbeležuije ona svoje vernike, e da bi se uvek iasno razlikovali od ostalin. I danas ie svima iasnmo. da ievrejskovca naroda diVno već e bi bilo, da nema tako ekskluzivnu veru. Od koelikoe je uticala religioznost na proces asimilacije, možemo mi danas da promatramo na Živim primerima. Istočni deo Jevrejstva, koji ie u glavnom ostao vjeram ievrejskoji reliciji, ostao ie sve do danas od asimilacije gotovo neoštećen, dok zapadni deo Jevrejstva, koji je izgubio svoiu veru, danas je uticaiem asimilacije skoro već posve otudien jevreistvu. Pedovno teren. koji gubi vera, dobija asimilacija. Iza poprimania iezika okoline i neievreiske odgoie i naobrazbe, dolazi napuštanis vere. a iza toga i formalni otpad od Jevreistva. Tai se otpad obično manitestuie na dva načina. Mešovitim brakovima i pokrštavaije. Poznato je, da su upravo strozi verski zakoni, koji su zabranjivali Jevrejima ženidbu s nejevrejma, sačuvali Jevreistvo kao narodnu celinu i očuvali mu rasu od prevelikoga priliva tudjih elemenata. Otudiivanie od Jevreistva, izvršavalo s= ono ma bilo koji način, pa makar i kršteniem, nema ni izdaleka tako loših posledica na rasna obeležia Jevreia sve dotle, dok to otudivanic ne ide uporedo s mešanjem rasa t. ji. s krvnim vezama. A krvne veze nastaiu mešovitim brakovima. Istina
229