Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije, 15. 09. 1928., S. 196
O omladinskom pol:refu
Karakteristikon ie omladinskih pokreta idealizam: nema omila dinskogc pokreta, koj mice prožet idealizmom. Omladina 1'VIJCK iraži. Odbacuje sve, Što je staro, trulo i konvencionalno, traži nove Dutove, nove sadržaie, nove oblike, koji odgovaraju duhn vremena i njezinim idealima. Omladina ni ne zna, Što traži, ne može odre·denom formulom izreći svoju ideologiju (ideolozi Javljaiu se fck kasnije, kao kod svih pokreta), ona ne razmišlia i me rezonira: omladina upravo instinktivno naslučuie nove i idealne puteve, koima {um:ara.
Dva su različita elementa ı omladinskome pokretn: omladina i voda. Dok mladež bez vode predstavlja običnu masu, koja ie tek sposobna da postane omladinom u pokretu. U času kada ta masa s omladinskom predinstinkciiom dobiva svog vodu, postaje omladinom u pokretu, s jedinstvenim ltiieniem i s jedinstvenom voliom. Voda omladine ie u pravom smislu riieči voda. On nije izabran kao voda naroda (zastupnik), da zastupa interese svojih pristaša, ier on me zastupa imterese, on vedi omladinu, koja u njega ima potpuno povjerenie. Daje omladini ono, čega ioi nedostaie. da bude »pomladinom«. Omladina sa svojim vođom čini onu harmoničnu zaiednicu, što ie zovemo idealističkom omladinom.
Pogledamo li izvan omladine, vidiet ćemo takoder pokrete ı prošlosti i sadašniosti. Svaka ie revoluciia pokret, pa fašizam, boliševizam: cionizam i mnogi pokreti. U čemu se oni razlikuiu od oiladinskih pokreta? Vidiet ćemo, da je svima tim pokretima DoOVod nastanku tla k izvana. te ako su i idealistički račnnaiu strogo s realnošću. Pogledaimo pokrete omladine! Njima nikada hiie DpcVod mastanku tlak izvana, naprotiv oni su više neka untarnja idealistička težnia za nekim cilievima, nakon dugih, teških duševnih borba i protivština. — Težnia za Bolim, Liepšim, za cilievima, koje sami ne poznamo i koji će možda uvijek ostati nepoznati, neodredeni, neizrečeni: lebde pred nama n neizviesnosti. u ogrommnoi dalim, ali znamo da su ovdje. Ta ie težnia neko Ooslobađanie od ovoga prHavogr nepoštenogz svileta i svega meliieponga, a vrhunac iol ie u ekstatskom oduševlieniu, kada se na sastancima "i prirodi, oko vatre, bilo gdie, na momente oslobadasimo. la, uistinu se oslobađamo. sto ie omladinski pokret romantičan, revolucionaran i sociialistički. To· se ne treba argumentirati: Onori 'buinom izliievu čuvstava, koji ne poznaie forma, niti se može stegzputi u bilo kakove pravilne oblike mora se Zadovoliiti. a može se iživiti samo u romantici: omladina traži nove sadržaje ie Se FTEVOlucionarno buhi protiv svega što le zastarielo te nema opravdancz - opstanka: i napokon omladina, koja teži za reformama liudskogza društva, ne može se. zadovoliiti starim društvenim porefkomi i Sasvim prirodno uiumosi socijalističke momente n svoi pokret.
Napokon je omladina nosilac i glavna snaga svakoga pokreta. icer se ona naibrže oduševliava za sve movo i lieDše, a da odviše
196