Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije
Hebrejsha gimnazija u HHajfi
Ponad tamno modra, blaga zaliva, uz strmu cestu, Što SE DOstupice vere do hladna Karmela uzdigle se dvije velike, snažne zerade usred jednostavnih ali dobro uzgajanih i uredivanih nasada: haišanska tehnika i gimnazija. Uza sivu tehniku moraš da prodeš uskim nogostupima, posutim piieskom, da udeš u dvorište gimna-– zile. Odmor ie. Krika i vika. kao n svim školama u svijetu. Djiečaci i dievoičice, što se obiesno ganjaju i igraju. Ali: ovi daci viču, igraju se i smilu hebreiski. Kad sam u iednoj skupimi učenika osmoga razreda otkrila neke svoje prijatelie i stala da govorit s niima ruski, izazvala sam čuđenie i očito negodovanic. Većina đaka gimnazije razumiie tai iezik, ali hebreiski im ie postao materinilm govorom. Za niih ie neprirodno, da Židov ne govori hebrejski.
Odvažih se, pa stadoh da govorim hebreiski. Griiešila sami, štono riječ. na svakom koraku. Ali nitko mi se nije smiiao. Oglası se školsko zvono. Podoh s ostalima gore: eto nas u SvIietloi sobi, ez katedre, bez školskih klura: tek iedan ovelik stol. a oko niega stolice. Ovo ie osmi razred.
Svaki, koii zamoli i dobiie dopuštenie, može da prisustvuic obuci: cdiekad i po nekoliko nedielia. Mnogi se koriste time, da prošire svoie hebreisko znanie. U ovome mojem slučaiu bilo ic dovolino, da ie iedan od učenika, u posliednii čas upitao učitelja, mozgu li prisustvovati obuci, pa da doDiiem dopuštenie.
Upravo se obradivala iedna glava iz »Kniige Job«. svaka se teža rileč tumačila. raziašniavala. diskutovala. Upotrebliavali se komentari Kašia i Ibn Ezre _A ia sam siedila tu u tome razredi i stidiela se. Nisam se toliko stidiela radi moieg neznania, nego zbogz dosadašnie moje ravnodušnosti. Postade mi jasno, da ie Židov, tud ieziku svojih otaca i kulturnom blagu svoisza naroda, tek napola Židov. Bila sam raniie držala. da sam naobražema, a Ovamo: ia ti iedva mogu da čitam i pišem, pa siedim ovdic kao tuđinko, da uhvatim nekoliko riječi.
U Haifi sam upoznala meku mladu dievoiku, rodenti Palestinku, koia mi ie pričala, da ie već u Niemačkoi svršila iedmu sredniun školu. A kad sam ie u čudu zapitala. zašto onda ponoviin polazi osmi razred. odgovorila mi kao da ie sve Io, razumliivo samo. po sebi: Ta moram ia, Židovka. da apsolviram | iedmnki hebreisku školu! Ovai ie slučai značajan. |
Palestinska omladina sintetizuie moderni stav s nekom starozavietnom jednostavnošću i neiskvarenošću, kojia bi se na zapadii možda smiješno doimala. Niihovi su zahtievi nadasve skromni. Bila sam iednom ma izletu škole, koji ie traiao dva dana. Svako smo dama propješačili kojih dvadesetak kilometara: spavali smo na colom tlu. Dr. Birama, ravnatelia škole, ne bi na izletu mogao da rrepoznaš. Bio ie drug među drugovima. smiiao Se. šalio i bio obiestan, a i učenici biiahu, čini se, zaboravili, da im je OVO TaVnateli. Uopće. ne pretieruiem, kad kažem. da učemici u Palestini ne poznaiu straha od učitelia. Možda se upravo time može da obiasni njihovo. gotovo bih rekla mneraziašnijivo poštenie. Ono. što
229