Istočnik

Бр 10

ИСТОЧНИК

Стр. 227.

Први хришћански историци: Сократ и Созомен свједоте, за што је био обичај у Египту, да се хрипгКани сакупљају послпје вечере и то обично суботама и да свршавнју јевхаристију. Да ли су агапе свршаване прије или послпје литургије? Ово питање поједшш богослови различито тумаче. Но, по мшнљењу и тврдњп већине богослова, вечере љубави свршаване су прије јевхаристије, што се даде протумачнти поступком самога Христа Спаситеља, који је установио тајну јевхаристије послпје старозавјетног богослужења, а тако исто п из прагссе наше цркве. (Г. Кор. XI.). Али ова пракса цркве продужавала се само до краја првога вијека тако, да већ оци другог и потоњих вијекова тврде: да су агапе свршаване одијељено од јевхаристије и да су свршавчне послнје ње. — Плиније тврди да су хришћани одилазили послије литургије својим кућама, а тек касније су се сабирали на вечере љубави. — Тертулијан вели да се литургија свршавала изјутра а агапе у вече. — Григорије Назијанзин такођер тврди, да су у његово врнјеме хришћанн држали софру послије литургије. — У врпјеме Јов.-ша Златоуста веја се потпупо укоријенио био обичај, да се јевхаристија свршава прије. јела^и пића Тако^ер и на западу блажени Августин свједочи о томе, да хришћани свугдје прије другог јела примају тијело Господње. Само је био изузетак у четвртак страсне недјеље, када су се агапе свршавале прије јевхаристије и то из подражавања Господу, који је чипио вечеру љубави прије св >га страдања. — Картагински сабор (419. год.) 41-нм правилом својим одредио је, да се агапе евршавају прије литургије на вел. четвртак, дочнм је У1-ти васељ. сабор оборио ово иравило. Сократ и Созомеп опет тумаче за гато се у Египатским црквама агапе свршавају прије јевхаристије. У апостолско доба агапе су држане свакп дан, затим ређе и ређе и то већином држане су педјед.ом. Промјена та поникнула је по свој прилици одмах послије смртн арх1факона Стефапа, када је ушљед непрестанога гоњења хригаћана, немогуће бпло сваки дан састајатп се на агапе. Но да су се вијерни и послије сакупљали на вечере љубави н то недјељом, пмамо свједочапства у послаиици Вариавиној. По свједочанству Игњатија Богопосца агапе су свргаавапе и у дане суботне, и ако су иеки од апост. мужева томе се јако противили 1 држећи, дн је то више јеврејски, пего чисто хришћански обичај; но ипак овај се је обпчај задржао и даље. Стално одређено вријеме, да се свргаавају агапе — за вр^меиа Тертулијана —- било је само у недјељне дане (у дан сунца); у осталом хригаћапн се нијесу устезали