Istočnik

Вр. 19

ИСТОЧНИК

Стр. 467

од новијих тумача св. Писма, било је осим Давида и других лица, која су псалме писала. Ово мишљење, заиста је вјероватније, јер сам садржај појединих псалама, као и натписи над псалмима, доказују и ово мишљење потврђују и поткрепљују; да су ови псалми у много касније доба него Давидови написани. Та лица, ко|а се као писци псалама спомињу јесу: 1. Давид, 2. /Иин-кн чмок-бкг кожги, 3. Еман, 4. Етан, 5. Цар Соломон, 6. Синови Корејеви и 7. Асаф. I. Име Давидово, као главног писца богонадахнутог Псалтира налази се у јеврејској библији над ова 73 псалма (по славенекој библији од Ш-ћег до XXXI.. БХУП—БХ1Х; 1,ХХХУ, С, СП, ОУП, С1Х, СХХ1, СХХШ, СХХХ, СХХХП и од СХХХУП—С1ЛУ); али осим ових 73 псалма може се Давпду приписати по свједонанству „Дјела апостолских" и псалам П-ги: „Иже гкжтмлп * о"утм ОтцД НИШ!ГШ Длидл отрокл ТКО(ГШ [ЈН : КГК8И ШАТА ШЛ[А Тлзмцм, И лкзди. ПО&ЧИШД1А ТЦЈЈТНМ/И-К • (Дјел. ап. IV. 25.); а по свједочанств/ јудејског и хригпћанског предања и 1-ви псалам, који је сасвим сличан П-гоме; а тако исто и ХХХП, СХХ и СШ. псалам ; те према томе Давиду треба приписати мјесто 73, 78 псалмова, а најпослије и 151-ви неканонички псалам. П. Над 89 тим псалмом налази се написано име /ИинЧм чмок-бкл божТл . Овај псалам цо својој садржини мора се приписати истоме имену, јер садржина псаима одговара приликама и времену у коме је писац живио. Осим тога овај псалам пун је свештене појесије, а поменути писап, први је полоисио темељ свештеној појесији код Јевреја у својим пјесмама и молитви, којих садржај, прилике, вријеме и карактер писца доказује, да је исти писац и 89-тог псалма. Шегова пјесма, коју је испјевао послије пријелаза преко црвенога мора у обећану земљу, а која је написана у књ. излазак П., за све доцније псалмописце послужила је као образац хвалбених пјесама са пророчким карактером. Као и његова друга пјесма : „кон/ин н!ко и козглиголк>", и дл ммшнтћ з(л1ла г/.лголћ1 оу!Ч"к .иои^т." . . . написана у књизи Поновљени закони ХХХП. — Најпослије његова молитва, која се прије него Ш:0 је унишла у састав Псалтира, чувала у Јеврејским зборницима нацијонално религиозних пјесама ; као н. пр. у књизи Бројева гл. XXI. ст. 14; II. цар. I. 18; из којих је доцније у састав Псалтира унешена; преставља примјер скрушене молитвене прошње пред правосудним Богом. Ова молитва потпуно се слаже са приликама и временом особито четрдесет годишњега лутања по пустињи народа јеврејскога, као и са личним карактером Мојсијевим. Ш. Над псалмом 87 мим налази се написано име Емача 1 [рлилтлнннл, а над 88-мим име Етана Цлилтанинд . Ова двојица бијаху два началника хорова при Давиду : „И пи прктоАцни и [мим н ^ ђ ш ( мнтктј Кадтокм^-к, б/илнЋ п^к!цк (мн-к 1 шнла ". (I. Парл. VI. 33). Обојица називали су се једним именом „Езрахити". Први се спомиње и међу мудрацима Халколом и Дардом (или Дара), с којима се и премудри цар Соломон у мудрости сравњује. Они су били и богом надахнути гледаоци „ кћ мок!с4д"к кож Т ијск ", те због тога нимало није чудновато, што су и њихови псалми у Псалтир ушли. IV. Над псалмом 131-вим стоји написано име Соломона; овај псалам с пуним правом заслужује исто име и натпис, јер садржина његова потпуно одговара приликама времена у ком је Соломон живио; а и за то, што је овај псалам потпуно сличан његовој молитви написаној у Ш. књ. цар. гл. 8. стих ^2—50. Али осим овог псалма над којим стоји написано име Соломона, треба њему припиеати и псалам 126-сти; јер у јеврејско] библији етоји и над овим псалмом написано име Соло-