Iz Srbije kneza Miloša : kulturne prilike od 1815 do 1839 godine

Буквар, Часослов, Псалтир, Свештена Историја, Катихизис," Словенска Граматика и Аритметика 1 ). Од вештина предавали су учитељи само црквено певање, које је сваки учитељ знао, јер је био дужан, ако је у селу било цркве, држати певницу. 2 ) Тек 11 августа 1838 noft № 193, послало је Попечитељство Просвешченија распис свнма учитељима шта да предају у основним школама. 3 ) Начин на који се предавало „био је у обште механичан, јер правила није било прописаних по којима би се учитељи управљали, а о методу слабо је који поњатија имао*' 1 ). Поступање са ученицима било је строго и сурово; клечање, просто или на кукурузним зрнима, [била је обична ствар. 5 ) И туча је била исто тако обична. Често је била тако немилосрдна да су ђаци из гласа кукали од бола. За једног се се учитеља зна да је, кад би кога ученика тукао, наређивао да сви остали певају „Возбраној", како се не би чуо јаук тученога. 0 ) И после ослобођења било је великих тешкоћа за школовање! Сем тога што није~било довољно школа, било је и оскудице у наставним средствима. Књиге су и тада биле ретке и тешко су се набављале; ђачке потребе су биле јадне и жалосне. Чак ни онепросте „пенџерли хартије“ није било у довољној мери. 7 ) „Ми тадашњи ђаци казује један са-

‘) Ђ. Магарашевпћ, Путовање по Србији 1827, 42; М, Ђ. Милџћевић, Кнежевпна Србпја 146; Гласнпк ЈХ, 167.

-) М. Ђ. Мнлићевпћ, Годпшњица 11, 189,

s ) Гласнпк 24, 8.

4 ) Гласник IX, 167.

5 ) Сретен Л. П., 111. 6 ) М. Ђ. Мплпћевић, Кнежевина Србија, 147.

’) Сретен Л. П., 63; Вукова Преписка 1, 59.

96

ПЗ СРБПЈЕ КНЕЗА ЛШЛОША