Jugoslovenski Rotar

i mogu primali ono, što se u nauci zove funkcionalna nadražljivost. Dakle ovde možemo izvesti zaključak, da je za usavršavanje nervnih ćelija pofrebno vežbanje. A sa usavršavanjem nervnih ćelija usavršava se i psihički živof. Pošto se izgradnja nervnog sistema kod čoveka završava tek u peltnaestoj ili osamnaestoj godini, ćelije su do toga doba pod uticajem funkcionalne nadraiZljivosti, t. j. pod uticajem vaspitanja i obrazovanja.

Prilikom svoga bavljenja u Češkoj i Nemačkoj imao sam sreću da obiđem i vidim nekoliko zavoda za sakatu decu. Tamo sam doživeo jedno veliko iznenađenje. Pokazana su mi teško sakata deca, kod koje su se pomoću sistematskog vežbanja izvesnih mišića i članaka popravile nenormalnosti i nepravilni pokreti pojedinih delova tela učinili harmoničnim i pravilnim. | onda zašto se u psihičkoj oblasti ne bi posligao isti rezultat, kao što je fo u oblasti organskih pokreta? Psihofiziološke funkcije svih naših organa, naročilo našeg nervnog aparala zavise od posireka, koji dolaze od delatnosti fih organa. Naš psihički život nije uostalom ništa drugo, nego poslednji rezultat rada svih fkiva i našeg nervnog sisitema. — | onda, ko moze reci, da vaspitanjem ne mozemo uticati na popravijanje psihickih i telesnih nenormalnosti.

Drugi dokaz su rezultati specijalnih škola i zavoda za nenormalnu decu u kulturnim zemljama. Da uzmemo jedan primer za najfeze nenormalnu decu, primer s idiotima. U Belgiji postoji jedan takav zavod za tu decu. Rezultati sedmogodisnjeg vaspitanja jedne generacije idiota bili su ovi: 20°/o ovih nedužnika vraćeno je kući, osposobljeno da zarađuju sebi hleb, 10% naučilo je komplikovanije zanafe, koji su im takode obezbedivali egzistenciju, 4°/o bilo je zaposleno u nekim laksim zanimanjima, 20°/o vraéeno je porodicama kao nepopravijivi, a ostali su upuéeni u azile i radionice za idiote.

Rezultati ovih specijalnih škola nisu povoljni samo u infelektualnom i felesnom, nego i u moralnom pogledu. Vaspifni zavodi za moralno popravljanje u Čehoslovačkoj, Belgiji, Nemačkoj, Engleskoj i svima drugim kulturnim zemljama pokazali su, da je organizam ljudski pokretljiv i elastičan u svima pravcima pa i u moralnom. Mnoga nedisciplinovana i neobuzdana deca, a zafim deca sa zločinačkim naklonostima i veé umrljana raznovrsnim porocima, prestupima i zločinima, našla su svoje srećno mesto u ovim zavodima, odakle su posle vraćena kao uredni i solidni građani.

Moram priznati, da ni vaspitanje nije u svima slučajevima svemoćno. Ima primera koji potvrduju, da su sav trud, svi napori i metode vaspitača uzaludni. No srećom, fi primeri su izuzeci.

Pošto smo na faj način pokazali mogućnost vaspitanja nenormalne dece, da se ukraflko osvrnemo na organizaciju ovih škola.

Škole za nenormalnu decu nazivaju se specijalne škole. Te škote imaju u glavnom isti vaspifni cilj kao i škole za normalnu decu s razlikom u programima, nastavnim metodama i fehničkim uređenjem. Tu se tezi da nenormalna deca posfignu maksimum znanja i umenja, koja će im pomoći, da docnije u životu obezbede svoje izdržavanje i vrafe društvu bar onoliko, koliko je ufrošeno na njihovo školovanje.

; Osnovne škole za gluvonemu, slepu, sakatu i moralno posrnulu ecu;

15