Jugoslovenski Rotar

увек; у ствари, они су се само извукли из своје дужности. Последица је: отуђивање, губљење поверења и проналажење мутних, прљавих извора, а тиме затрованост полних појмова, које кроз цео живот вуче као нешто гадно, грубо, одвратно, па, шта више, као нешто безобразно и неморално.

Свако здраво дете већ око треће године почне да разликује полове: мушко од женског. Телесни склоп изазива код њега извесну радозналост. Треба ли то од њих критиг Не треба их у знању и помињању даље водити. Зар да се наги пред децом појављујемог Свакако треба прво децу показати голе при купању, па треба чак да се и одрасли покажу једном пред њима, јер се љубопитство појавило. Разуме се, не треба се демонстративно пред дететом маг показати, већ при купању, као случајно, али без тајанственог срама, са неусиљеном природношћу. Дете кад све види, постаје задовољено и настаје мир. На тај начин се голотињи одузима драж и настаје чиста безазленост. Ма колико се опирали начину привикавања голотињи, доказано је да та деца годинама пролазе поред старијих без икаквог нарочитог интересовања и, напротив, сачува се њихова чедност. |

Играње деце истог или разног пола ca гениталијама, под видом игре маме и тате, доктора и томе сл. долазе баш код оне деце где се све држи у тајности, где љубопитство није задовољено. А доцније, сазнају да су све полне радње старијих гадне и срамне, али их ови ипак чине, само крију од деце. Код многе деце изазива то тежак удар, јер су научили да је све полно ниско и гадно, па им сад изгледају и родитељи, које су пре сматрали светим и чистим и волели их, сад одједном окаљани и покварени. И на крају, дете живи у два света, у свету површног тобожњег изгледа, у коме се пристојно понаша, и у тамном, мрачном свету у коме старији врше прљаве радње а деца бар прљаво мисле. А прљавштина и полности постају им синомимни појмови. Дете се налази пред двоструким моралом: моралом којим га родитељи уче, и моралом којим родитељи живе.

Ова двојност морала повољна је за цепање душе и претставља плодно земљиште да се на њему развију разне душевне болести. Она води присилним неурозама, које ометају срећан живот детета и праве од њега слабог борца у арени животне борбе.

У породицама у којој деца дознају истину о захтевима полног нагона, о његовој моћи, опасности, о његовој узвишености и нискости овакви догађаји не могу да изазову душевни поремећај.

Учитељица Марија Лишљевска даје деци од 8 година, већ приликом наставе природних наука, на питање: „Откуд мала децаг', отприлике овај одговор:

„Дете се налази у мајчином телу; кад она дише, дише и оно; кад она једе и пије, добија и оно храну. Њему је тамо топло и сигурно. Постепено оно постаје веће и креће се. Мора се мало и скупити јер је унутра врло тесно. Мати осећа да оно живи; она се јако радује и спрема му кошуљицу, хаљиницу и постељицу. Најзад је оно довољно дорасло. Мајчино тело се отвара и дете до-

15