Južna Stara Srbija : istorijska, etnografska i politička istraživanja. Knj. 1, Kumanovska oblast : (sa dvadeset i tri slike u tekstu i jednom etnografskom kartom)

-380 ЈОВ. ХАЏИ-ВАСИЉЕВИЋ

а враћана је млада на обичан начин до скора; и сада има "случајева да се такова млада враћа родитељима...

Првиче. Један део свадбе чини обичај тако звано првиче. То је прва измена посета младиних и младожењиних кућана после свадбе. Ако је свадба била у посту, чим се омрси младожењини кућани известе младине родитеље да ће им доћи ва првиче. Ако је свадба била у мрсу чека се за првиче да прође од свадбе две три недеље, да дође обично какав већи празник. Ови се спреме и дочекају их и задрже их дан два у гостима; због трошкова, и на првиче иду само кућани и неколицина њих од најближих роднина. На недељу две дана по томе враћају првиче младожењини кућани младинима; и ови остају у гостима по дан два. Ови посетиоци зову се, и на једној и на другој страни, првичари.

Развод брака. Сразмерно, у овој се области доста света разводи. То се почело све више практиковати откако се поред патријаршијске појавила и ексархијска хијерархија. Ако кога неће да разведе патријаршијски свештеник он отиде екзархијском, изјасни се за бугарина п добије развод брака, и обратно, премда последњих случајева има много мање. Развод брака зове се просто врљање, ошфрљање. Према нашем испитивању, до пре 90—100 година у многим, нарочито у планинским, крајевима ове области развод брака вршио је сам муж. Ако је ко био ожењен из села преко реке Пчиње или Криве Реке узео би своју жену за руку, превео би је преко реке и тамо би јој расцепио шамију с главе у две половине; једну би узео сам он, а другу би дао жени и оставио би је на том месту, одакле би она сама отишла својој кући или где својима. А откако је црквена хијерархија мало више развила своју власт и администрацију, развод брака врши се код митрополитског заступника — ихонома, а доцније протојереја или секиларије. Жена која би бежала од мужа и тражила развод брака довођена је иконому; он би је најпре саветовао да одустане од развода брака па ако то није помогло издржавала би затвор у његовој кући и ту би била батинана за то што бега од мужа. Ако то никако не би успело да се жена врати мужу на продужење брачног живота била би разведена пред икономом. И у таквим случајевима игра улогу женина шамија или каква венчана хрпа. За један крај шамије (крпе) држи руком муж, а други жена им свако би вукло к себи док шамију (крпу) не поцепају на двоје. Свако би свој крај задржало и то би им била пресуда. То би се све вршило у присуству родбине обе стране. Ако ови не би могли бити присутни због удаљености, морало би бити бар два сведока. TOM приликом иконом, односно прота, изговори како су то двоје по светој цркви од данас разве-

u A O)