Južna Stara Srbija : istorijska, etnografska i politička istraživanja. Knj. 1, Kumanovska oblast : (sa dvadeset i tri slike u tekstu i jednom etnografskom kartom)

њи.

ЈУЖНА СТАРА СРБИЈА 881

дени, како од сада на тамо треба да живе као брат и сестра и тако даље.

Откако је последњих година хијерархијска администрација још више проширена, шамија (крпа) нема никакву улогу већ обе стране добију решење о разводу брака.

При разводу брака муж враћа жени све што је она донела кад је за њега дошла. А оно што је она у његовој кући направила, макар то било и лично њезино руво, остаје мужу. Ако је жена што и у мужевљевој кући правила од отикалка, њезино је.

в. Смрт

Не пази се да неко не умре без свеће у руци; У већем делу ове области о томе се и не зна. Ако се који сасвим заневела, свети му се у цркви, или у кући, масло и причести се пред смрт. Болесника носе црквама и манастирима, и тамо га завешују коме-свецу. — За тога свеца пости се доцније сваке годнне по недељу дана прд сам празник. У црквама се болесник доноси пред свете двери и ту полаже кад се јеванђеље чита, за тим се чека да ефемерија на њега метне одежде кед се по свршетку службе скида.

Кад болесник издахне оставља се мало времена на постељи да му се душа ра(х)аа одвоји од тела, по том га купају и облаче у најбоље руво што је остало иза њега. Ако је ожењен или удата, треба бар рубље венчано да има за овај, смртан час. Док се мртвац не обуче не ваља плакати, нарицати, да се не поврати да се мучи.

Мртвацу се везују крпом вилице, руке и ноге. Иначе, ништа се од одела на њему не закопчава већ се само састави или преклопи и покрије се покровом. При спуштању у гроб одвезаће му се све што је било везано.

Мртвац се испружа на ћилим или чергу, на земљи. Чело главе намести се каленица (илл сан) са брашном за свеће које ће доносити и палити кад ко мртвацу дође.

Коњи, теглећа стока и све што се код куће за јаслама затече пустиће се у двориште без оглава и ичега. Ови мушки у кући ићи ће гологлави ма куда ишли и ван куће. Деца иду гологлава по недељу дана. Сав ће се посао у пољу, и ма гди, зауставити. Пси и мачке или ће се од куће отерати или ће се затворити. Отрого се пази да мачка или псето не прескочи мртваца, да се не исаби — повампири. Кенски чељад ће се одмах забрадити и ићиће забрађено чељаде за шест месеци и годину дана, како је кад коумро од кућана. Мушки ће пустити косу и браду да расте и не ће се ошишати и обријати барем за 40 дана по смрти свога кућанина.

Чим се мртвац уреди почну долазити сељани. Из сваке