Južna Stara Srbija : istorijska, etnografska i politička istraživanja. Knj. 1, Kumanovska oblast : (sa dvadeset i tri slike u tekstu i jednom etnografskom kartom)

382 ЈОВ. ХАЏИ-ВАСИЉЕВИЋ

ће без разлике куће да дође по један, двојица. Докле лежи мртвац, у кући где је умро не назива се Бог већ се каже; „Бог да га (пили гу) прости; остаћни нака су осиви“ — ако је умрло дете. А ако је умро отац или мајка, синовима се каже: ..... „Вије бидетше осиви.“

Над мртвацем се много нариче, и то гласно и високо. Вије редом по једна илп две жене из родбине. Свака од ближњих сродница добије ред за вијење. Девојке вију само оца, мајку и брата. Младе жене не наричу за мужем. Нарочито се пуштају да наричу оне које су по чем од скора овалне, којима је ко од родитеља, или блиских, скоро умро и изгорео их.

За сарану не чека се двадесет и четири сата по издисају, већ десетак дванаест, ма да постоји веровање да се многи повраћају од смрти и после неколико сати и да многе сарањују и живе, само премрле. Мртвац се носи у обичним, волујским колима. У

Ca гроба враћају се кући мртваца, перу руке п остају на ручку или вечери; за тим се разилазе.

Ко се од родбине или пријатеља затекао у кући оне ноћи кал је мртвац умро (ако је умро ноћу), долазиће да ноћи седам дана.

Сутра дан по сарани носи се на гробље /утрина. Поред јела носи се бардаче пуно воде п оставља се на гроб. Верује се да мртвац до 40 дана, па и доцније, пије воде. У овој области нема свежега гроба на којем нема бардачета с водом; по томе се п познају ти гробови. Иначе се верује да се душа умрлога за 40 дана врти то у кући то по имању. (С тога се, махом за све то време, пали кандило на оном месту где је ко издахнуо. Задушнице се држе два дана. Износи се у петак после п у суботу пре подне.

Ранијих година много се веровало у вампире а сада то веровање пагло слаби. У вампире се више веровало у граду, где има турског елемента. Али о повампиравању не говори се о својима. Обично хришћани држе да се вампире друге вере — Турци п Арнаути — а ови опет говоре да се вампире хришћани, а и једни и други верују да се вампире без разлике вере.

Има знакова и претсказања кад ће ко ma куће, или већ болесник, паспгурно умрети.......

г. Главни обичаји преко године

1. Селеке светковине. Као у свима околним областима и свуда у балканских Оловена, и у овој области свако село