Književne novine

56

ПОХВАЛА

КЛА БИ...

Кад би нека баба устала из гроба то би било чудо,

догађај године,

подвиг деценије,

прворазредна сензација,

призор данашњице

јединствен случај,

пионирски подухват,

скоро невероватно,

почетак нове ере!

Сетите се само ко се све није дигао из гроба:

највећи умови,

блистава пера,

признате вредности,

звучна имена, .

светска елита,

разни бесмртници,

плејада паметнијих и вештијих од ње,

па нико не устаде, |

колико се сећам!

Атила Бич Божји,

Ауј звани Сунце,

Александар Велики,

Цар Душан Силни,

Сулејман Величанствени,

Виљем Освајач,

Иван Грозни,

Ајхман који је толико волео да живи,

људи од којих бисмо то пре могли очекивати,

нису ни покушали!

Кад би нека баба устала из гроба, приредила би веће изненађење, него да устане било ко други, неко спадало,

= Домишљан,

ТЕонлезкинА,

· новатор,

мелитански феномен, витални елемент, авачтутиста,

несталан тип на све спремап, жељан афирмапије,

склон таквим стварима

и скретању пажње на себе.

Кад би Салвадор Дали устао из гроба, то би било нормално, то већ не би било тако страшно, не би наишло на тако широки одјек у свету, не би изазвало толику пометњу у Кремљу и Белој кући, не би било тако прихваћено од малог човека, од Марибора до Ђевђелије, не би преко ноћи постало свакодневна пракса, и нико не би тако заувек ушао у историју, и толико задужио свој народ, као кад би нека баба изненада устала из гроба!

Матија Бећковић

Епиграми

ТЕХНИКА НАРОДУ

Нестане струје кад се спусти вече, ал' се свако снађе у своме сокаку. Плашимо се само да нас не затече светла будућност у мркломе мраку.

ЈЕЛОВНИК

Важно је да знамо шта нам тачно треба,

да усмеравамо сваку жељу жарку.

Доста су печене шеве падале с неба!

Нек сад падају ћурани печени на подварку.

МУЗИКА

Без ЈЕДНОГА ЦИГЕ вашар бити може, тако се мудрује широм родне груде. Ал' немузикални када се намноже, СВАКИ ће уметник ТАЈ ЦИТА да буде.

Миле Станковић

,

удао ффефевњење%е +. две ффффеффее Фе пе ониннивининаннниннинниини. ан аннанавмннинининиа 10 Н п45 МИРКО КОВАЧ пон "РА во и –— Бф 23: опшппорани 55 |>4 ; Ва п6и | Каја ин Ба пеа 55 == ! Вол ++ господине ко 98 | м 8 кош 8938 3 Бо 23: Ђ. Т кобићу, 5: Е 8 Ф ри • пол Фа пе 148 он 91 _ Бева поз МИ СМО СРЕТНИ ако вас успемо наговори. младићи још увек осећају њезин морални 5 : 4 ти да вашу кћерку пошаљете у Српску право- с аукторитет, траже у ње савета, разних у пи а славну просветну женску _ задругу која пустава итд. А економна страна овог пита- ш9 и 5. | ради од 18. септембра потпомогнута ми њаг О, како ди и она даје значајну превагу пе ој лошћу својих великих добротвора Лазара _ дојакашњем овом разлагању. Темељна обра- ош о | Дунђерског и Светог Патријарха Георги. зованост у вези с окретним каквим умењем ша це ја, њиховим веледушним потпорама ипот и по само је, женскиње од економне важ- ром не | пором свију добротвора који имају пле- ности и значаја првога реда. . пеш 26 | мените жеље на корист српске женске Ко је пак вољан да и женско своје дете даде ша Гф4 | деце да се одржи дух учења наше свете ода види света, да се поучи и на туђим изво- Шеош ЕФ православне цркве. Наш је циљ да женска рима науке, тај родитељ онда обично чини 4 22 деца постану кадра да заузму сходна им до- онај најзлосретнији корак: он даде дете сво. от #92 стојна места у разним одношајима породич- је у који од оних клостера васпиталишта 15: па нога, домаћега и друштвенога живота и да извесних римокатоличких женских редова ши пен присвоје себи све врлине честитих, скромних, каквих има по чашим крајевима на све стра „94 ви образованих жена и вредних домаћица, те да не у Оровици, Темишвару, у Загребу само БЕЗ ен могу у животу своме бити задовољне и срет- стан милосрдних сестара, у Пешти самостан Фин фи не. Само дакле довољно просвећена и образо- _ енглеских тоспођица. О, а каква ли је кобна пи 28 вана жена може постати сходним сапутником _ коб дати православно девојче у те клостере. | шеш и достојним другом свога мужа. Брачна веза Ја нећу да говорим о евентуално лошем ум- кфр ђ међу подједнако образованим супружницима _ ноМ и образовном напретку те деце, нити ћу р 4%:8 све то тешња бива. Жена се од стране свога _ да пристанем овлаш уз оне који тврде да се п68 Фа мужа ни у чему не осећа потиснутом, а муж у тим заводима и православна депа приво | Фа 94 нема повода да се тужи на скученост и јед: слевају да похађају часове римокатоличке рој 64 ностраност своје жене. Незадовољства у бра- веронауке, али морам признати да се мени гем #98 номе животу нестаје, брачна веза постаје свије око срца тешка туга када помислим на 4: 5 5 светињом, душевном растројству ту места тај факт, да та српска деца низом од дугих | + 1 ша нема, нити ожењени људи седе више ноћу _ десет месеца баш навалице не чују мили ма: о иФда по крчмама и кафанама, траћећи и време и терњи језик свој, нити им у свакој прилици Боа иЗ3ч новац на алкохолна уживања, удишући уз то православан ' свештеник предаје учење оне 4 3 још и штегни дувански дим и разноврсна _ свете цркве којој она припадају по св, кр- фи #21 шкодљива испарења. Ал не само да је ин- штењу и св. миропомазању и која је свима њ 55 ва 1 телигентна жена прикладна да се образован _ нама светиња небесна и величајна. . Бен 61 муж привије уз њу свом преданошћу, него Поштовани господине Б. Трифковићу јави- 4 Б21 ће она, снабдевена довољним знањем и у- те нам (Будапест, токојуапшт) да ли ћете џи %.. На а мењем, ујелно и свој позив као домаћица уписати вашу кћерку у Српску православну фи пе! појмити у читавој његовој збиљи. Па како просветну женску задругу Св. мајке Ангели- 4 Пе 1! тек схваћа така, у истини темељно образо- не и тако учинити добро дело према нама и шеш Це 1 рана жена, своје дужности као мати и одго- према вашој кћери те се придружити племе. поп к 5 : јитељка своје деце. Она се мудро и обазриво _ нитим српским родољубима који нас даро- Марм 21 стара за њихов телесни развој. Њена деца _ ваше својим потпорама у славу Божју и из ЕРЕ ел не поболевају нити умиру њеном кривицом. непоколебиве с верности према прејасном ++ 22 а Она смотрено и бодро бдије над њиховим Владалачком Дому нашем, из љубави и ода- вон #%1 умним и душевним процватом. Њена мала _ ности према мило нам Домовини, а ради ве- пон ЕФ деца тако су мила, тако чедна као цветићи _ чне успомене на блажено покојну незаборав- цер пл нежни. Кћери њене у зрелијим годинама не _ љену краљицу нашу Јелисавету и њезине у- 4 1 одвајају се од ње ни мислима ни жељама. Па _ зорите врлине, Амин, да Бог да! — с усрдним ром Бон и синови такове матере и као школовани _ поздравом, Ваша Петронела Барота. еп ВА пи ли пи и Рт и Ру пр Ри Ри ет пи та у 7 а Рт РМ 1 РАЈЕ ЈЕО Којаајаћнјаћииићи ЈЕ ЈА | сољељфекефефељфевововео роу љооћафе робфеовљфенењфеовововово о оф НЕ а 17 Ба 1 Ра 13 и БИ 1 КИ И ПЕЗ ПЕТ 12 ПЕТ ЕН ПВО ЕПА Ба 18 с 22 а БМВ ПА БЕБА ПБ ПА ПО ПБ ПА ПБ ПОБ ПО ПБ ПБ ПБ БА БН Па за а о а

Ш

ТА ЈА МИСЛИМ

Прва остварена једнакост: да сви мислимо исто,

Нема правде: од хиљаду неспособних само је један министор.

да ли је шест партија у шест република — вишепартијски систем»

Лек против старења је највећи непријатељ прогреса.

Братству и јединству једино смета постојање народа и народпости.

Микрофони су пуни клица.

Ко не зна шта ће са собом нека се бави другима. Душан Радовић

Гледаоци трупу кличу без престанка и не види нико да јој глава мањка.

Миљенко Жуборски

НогГА

ЖЕНСКА НОГА је постала својевр-

сна реликвија у оној новој религији коју су социолози већ цинично назвали — „религијом женског тела", а која би се у општој анксиозности која светом влада пред нејасним и мрачним слутњама, могла језиком Апокалипсе назвати: религијом Ве лике курве, религијом Бабилона. Постоји култ женске ноге као што постоји култ тура. Стање тог култа мо же да се прати, као на каквом барометру који мери и стање наше и» телектуалне и духовне баре, управо на тим истим женским ногама, где је руб мини-сукње као нимбус течности у стакленим цевима. Руб сукње је дуго осцилирао око женских колена и саопштавао нам боље него икакви нимбуси живе у стакленим цевима температуру и немире једне епохе, за коју се вели да је на самрти. И ето тако: сада тај руб мини“ сукње паклене Мери Квант мери кванте и квантитет нашег заноса и оданости пакленој религији Бабилона и додирује нулу, означену једним кружним мишићем при врху тог крвавог барометра. Опасна граница, нема шта.

Али перманентни Џек Трбосек раставља жену на просте чиниоце и касапи је на жртвенику „религије женског тела", којој данас служе готово сви илустровани магазини и готово свеколика штампа: Једна лева женска нога, „одсечена 20 санти. метара изнад колена" — како нас извештава „Политика“ од 23. новембра — испливала је на морску обалу код места Жукотрљица, у близини Бара. 20 сантиметара изнад колена! Је ли то нека мера2 | __ „Стручњаци су утврдили да је особа носила штикле и да је нога тесте-

ом посечена под правим углом. ретпоставка да се ради о хируриј кој интервенцији у некој (болници,

општински јавни тужилац у Бару Божа Брајовић категорички побија, пошто слична интервенција нигде ни је извршена, а поред тога, медицински радници никад у својој пракси нису бацали одсечене делове тела у море". |

Време је инкохеренције, анализе, рашчлањавања, структурализма, се„цирања, хирургије, сецесија и сецесионизма; тежњи за аутономијом, анархијом и хаосом. Доба је расула. Једна лева женска нога, посечена под правим углом, тестером и то 20 сантиметара изнад колена, као да јето мера за мини-сукње које ће се носити и идуће сезоне (и увек како мисли са жаљењем доктор сексологије Александар Костић, у интервјуу у ВУС-у, мада су компјутери на основу прогутаних информација израчунали веома лиге секње у 1984, голини а посебно 1987. На томе посебно ради математичар Стив Демакопулос и електронски мозак УНИВАЦ.), али мера крваво и окрутно означена у живом људском месу, саопштава нам право стање ствари,

У Бару је расла узнемиреност. После сутоморске мистерије око смрти једног учитеља, једне старице и две девојчице, коју је узалуд решавао „Видогилти Холанђани) — Личпо, ево још једне загонетке. И увек земљотреси у тим крајевима прате мистериозне смрти, као да се и сама земља буни.

Док је земља још полрхтавала пу товали смо малим колима према мору. Независно од леве женске ноге пронађена те и једна штака, прича нам дивна Нада Лазаревић, док смо пролазили кроз Сотониће у Црмници. Да, али оно што је растављено и разбијено тешко ће се обновити. Човек се сге више распгља јузели за својим интегритетом. Секс. Аматери који решавају мистерију леве женске ноге претпостављају да потиче од неке жене коју су рашчеречили негде на морским путевима | оолог робља. Реч зехиз потиче ваљда од латинског глагола сећи, који упућује на цепање андрогиног приморди“ јалног бипа на полове, али на плану секса није престало цепање, дихотомије, черечење, дезинтеграција и људска редукција. | _ У центрифуги једног времена, које је изгубило центар и постало ексцентрично, распадају се људска тела. Мниверзална експлозија разнела је све. Инплозија о којој говори модерна физика и канадски филозоф Маршал Мак Луан тешко ће наломе стити експлозију духу и распад једне пивилизације, Тешко се рађа целовити човек и нигде на хоризонту данашњице не видимо тријумфални долазак синтезе. Крвава лева женска нога тешко да ће се икада спојити са осталим деловима тела. Не може се једноставно пљунути па залепити, госпођице Надо Лазаревић!

Мртва људска тела бацају се на Ђубриште, као што је српски плејбој Стеван Марковић бачен на једно париско ђубриште и као што се бацају лешине у Буњуеловим филмовима. На ђубришту Калкуте бацају се мртви Индуси, али се тамо могу наћи и умирући од глади који чекају час смрти. И потребно је једно милосрђе равно милосрђу часне сестре Терезије, Шиптарке из Скопља, да би се прикупили ти људи на самрти и однели да пристојно умру или да се нахране, За свога живота она је

пренела цело брдо људских тела са Ђубришта у Калкути.

Као у магијским инпијацијама свет улази у пакао, у гроб распадања. Европом пролазе црне заставе анархије као на сахрани једне већ мртве цивилизације. Свет је луд, ЛУД, АУА, као да кроз лудило иницијација, као шамани, свет мора доћи разуму: Као да се све мора распасти да би се створио нови човек, што је порука свих древних иницијација и алхемичарске формуле В. И. Т. Р.И. О. Л. Али остаје да се људи трајно питају да ли ће то бити на историјском или есхатолошком плану.

За сада свет се редуковао у Бубриште, или је на добром путу да постане алхемичарски компост који ће се метаморфозом, која се стално очекује, преобразити у камен мудрости. За сада свет је у лудилу мучне инипијације и у мраку безнађа.

Пре него што је изгубила леву ногу, жена је изгубила главу.

Та (епипе запз 161е. Жена без главе чију смо загонетну скулптуру наилазили на острву Сен Луј, велика је мистерија, коју решава алхемија и последњи живи алхемичари Кансилије, али о којој расправља на надреалистички начин, речју и сликом, сам Макс Ернст.

У Бару је владала велика узнемиреност. Људи су вапили за помоћи киснули, али помоћ је споро пристизала. Гледали су растресено према копну, а онда су се изненада тргнули и окренули. Баш у том часу, та видесмо, пристизала им је та нога.

И дан данас кисну неке породице и распадају се као на ђубришту. Човек пре него што је остао без главе остао је без срца. Народна МУАрост вели да су се земљотреси компромитовали, Да људи не би требало да играју на ту карту, да то више не пали. _

Зашто се не позову на поплаве

И баш у том часу надођоше воде и поплавише куће, у

Миро Главуртић

3