Književne novine

| САВРЕМЕНЕ ТЕМЕ

"таув и трагичан

КОРНА

– ЈЕДНА

НЕПОТРЕБНА СУРОВОСТ

Десет кориди у Југославији

ШПАНСКИ ТОРЕЛДОР ДОМЕНГИН ГОСТОВАЋЕ У МАЈУ

Барцелона 31. децембра

ПОЈНАТИ штачска, торездор Дунс Мигуел ДОМИНГИН изјавио је да има понуду за десет корида у Југославији, Он је наго-

вестио да См овај аранжман могоо да сео

оствари у мају.

Доминтин је, такође, рекао да ће ве роватно тостовети и у Совјетском Савезу мн Румунији, Е

(Вест из „Нозости" од 31. 1971. и 1. но 2. јантара 1972)

децембре

Предисторија или од Кулина Бана

Већ хиљадама тодина људи Блиског истока и Средоземља баве се биковима. Кога треба подсећати на бикове чуваре храмова, градова мо палата у Месопотамији и персијске двојне капителе са бичјим главама. Египћани верују у светог бика Аписа п славе та. Бик је веома присутан и у раној грчкој уметности — фреске п барељефи сведсче о томе.

Све ове културе земљорадничке су кул туре — човек се већ селентеризовао — а обожавање бика очигледно је сточарска а можда још и ловачка „традиција, Људи су били једва писмени (а имали су и преча посла) па не знамо да ам су се жалили што су у њихове нове, за пољопривреду везане култове, умаршитале' оогате ловачке н сточарске традиције. Али знамо да су се на те паганске традиције жалили хришћански првосвештеници јошт у Ра ном средњем веку, Но ипак су карневали и многи други пагански обичаји, на срећу човечанства, преживели,

Култ бика веома је распрострањен, Мојн пријатељи у далеком | Вестеросу рећи ће вам, са дозом за Скандинавце неочекиваног хумора, да је популациона. експанзија града нормална последица чињенице да је бик симбол п заштитник града. А у Србији. причају стари ратници, Драгутин Димитријевић није случајно носио надимак Апис. Легенда о великом обавештајцу садржи и податке о томе да је он много волео живот, рецимо.

Друговање људи и бикова обавезивало је човека на храброст, Ја због нечега сматрам да је одрицање од номадског живота људима пало лакше него биковима. И доследан том предубећењу никако не успевали да олгонетнем како је наш далеки предак који себи још можда није успео ни земуницу ла саграли, услео да заустави стадо, Пехари. из Вафија»нам показују људе-који везују Сикове конопцима и мре-

жама — то је већ финале, Али снај први, .

непозноти, који је зауставио стадо мора да је био јачи од Херакла. . ј

Храброст је, међутим. провокативна она тражи градацију. Кукавице су све исте, храбри морају ла се разликују. То је прво, А друго — кад је већ зауставио стадо чевек би да се понтра, да покаже да је оп већ господар То, можда, није збој бикова — то је можла због удавача а можда и због каприса, Критске фреске нам показују атлетски грађене људе У дивљој игрн с биковима лишеној сваке утилитарности.

' После антике ствари се за мене ком иликују, путеви се преплићу, Ја се ту не сналазим најбоље: Верујем да су, каоми многе друте ствари, уосталом, Арапи ту традицију пренели у Шпанију, Шпанци су, после вишевековне борбе, истерали Арапе али им је корида остала. У 18. веку у Шпанији већ има много бикова, како ме узгред извештава Фојхтвангер, Он се компетентно бавио Гојом. А Гоја, касније, у младости је аматерски убијао бикове а професионалио сликао тореглоре — Хозе Ромера на пример') и бикове“) Зато је и Фојхтвантер морао да се бави биковима и корида“ ма али узгред и мало са висине. Само ово не треба схватити погрешно — уро Бена солидност овог антифашисте натера“ ла га је да постане зналац. И тако он каже: „Целина се жилаво држала старог док се племство полако мењало. Народ је страсно преузео права пи аужности КОЈЕ су велика господа била напустила. Најплеменитији спорт биле су борбе са биковима, привилегија високог племства. Само племићи су имали право да их приређују им да у њима уживају. А сада, пошто се високо племство није више интересовало за борбе са биковима, народ 12 утолико страсније преузео овај сурови обичај")

Закључимо из овога ла су загонетним (ипак!) за нас путевима бикови дошли у Шпанију и оломаћили ту се. Они су данас несумњиво шпанска пародна традиција, искључиво шпанска традиција“).

Амбијсит или где се.то збива...

Корила се дешава у арени, а арена је кружво грађевина са галеријама и стрмо лорђаним седиштима, значи једна још Од пне

ту Једног од првих великих пи не анонимних мата»

дора, из можда најљеће династије шпанских ма тадора. .

2) Ммепа бикова које је Гоја сликао нису ми позната, !

зу Лиор Фојхтвантер: „Гоја или анања“, „Нова поколење“, Београд, 1954.

4у Французи се само шале — чеколико пута пре Ниму и Арлу, приреде по неку кориду.

ко лета У али то је прилично бледутава забава кажу — то је празник, ту нема рутине, то све изгледа помало све-

помало пијано, помало као представа за тури-

чарски, У Е 5. нема оне тешке и мрачне ппанске озбиљ.

сте. ту цеста,

Ј Е тегобни пут са»

|

"нама оних фудбалских стадиона

антике позната архитектонска форма») Седишта може да буде до 25.000.

Шпанци у иностранству поносе се коридом. Шпанци у Шпанији поносе се ареном, У Палма де Мајорки официјелни зодич ће вам са поносом рећи да је та ча изглед мала и прашњава арена трећа по величини у Шпанији. То можда ми није тачно, али је индикатор такмичарскоу ауха који у Шпанији влада,

Видес сам мало арена — две у Барселони и ту у Палми. Али ја, уображено, верујем да је то доста. Кориду сам ложи вео у једној од њих (то је такође доста) — барселонској арени Монументал, грађе-

ној у маварском стилу и са неопходном претенциозношћу. Тледалиште је у свему слично триои-

који немају атлетску стазу. Подно гледалишта је масивна црвена дрвена ограда са бројним

удазима у арену — борилиште покривено песком. И то је, углавном, све о гра Ђевинки.

Пред ареном је велика гужва, а пошто реда мора бити, ту је обично и пуно шпанских полицајаца У арени је хаос. Места су, истина, уредно нумерисана, али кад једном седнете будите сигурни да ћете бар педесетак пута бити прескочени од стране продаваца сувенира који вам нуде чудне тореадорске капе, слике великих матадора, бандериље, увек исте плакате на којима се, према потреби, мењају само имена тога дана наступајућих матадора, А. НТА. Тал хаос, та нервоза тичекивата, прва је лепота кориде.

...а затим мала терминолошка расправа бољег разумевања ради 3

употребио

некоректности, их и

Већ сам, о С необјаснивши

неколико термина сада се исправљам.

Сви учесници борбе са Обиком (осим бика, наравно) зову се 'торероси или то реадори, У појединим фазама борбе поједини од њих преузимају одређене улоге — улоге пикадора (тј. коњаника кориде, и тада се корида проглашава за. крваву),

улоте бандериљероса (тј., рецимо, стрела:

ТОРЕАДОР И БИК ЈЕДАН ПРЕМА АРУГОМ — ДА ЛИ НЕШТО ТРЕБЕ: ·

ца кориде) или улоге матадора. (тј. егзеку“

тора кориде). борби пикадор користи копље, бапдериљерос бандериље (што је нека врста стрелица), а матадор користи мач и нож. У првој и последњој фази борбе користе се 1 мулете, плаштови

првене боје.

Технологија или хако се то збива

Корида значи вештину и значи бизнис, Те две компоненте битио утичу на развој технологије и перемонијада. ј

Будући да је кекада била | аристократска забава није тешко замислити како је корида изгледала — матадор је био пле“ мић у ловачком оделу а помагали су му вештији сељаци. Касније корида се про фесионализује — племићи одлазе у публику, наступа плебс али декор, ношња и побашање остаје. Вештина се усавршава, уводе се нове фигуре, повећава се број матадорових асистената, матадори преста“ ју да буду анонимуси — они постају лич ности, они постају славни и богати, Педро Ромеро је први велики новатор и ствара лац кориде у њеном данашњем ВИДУ. Неке од његових потомака (већ помену“

· тог Хозе Ромера, на пример) овековечио

је Гоја као и многе друге уосталом") Корида почиње дефилеом — учесника обучених у (богато извезено ношње из времена Карлоса По или Ш, тога се већ не сећам тачно На челу су матадори, за

њима су пикадори на коњима а иза њих група радника која одвлачи _ убијеног

бика и уређује арену за следећу борбу. И корида има своја правила и своје судије. И на знак тих судија у арену се пушта бик — огроман и запенушен, али тек што су вас претходно обавестили о ву У Ниму и Арлу кориде се одржавају у старим

_ римским аренама, тј пиркусима које су елипсастог

облика. Савремена арена је, међутим, потпуно круж“ на грађевина. 6 ћ ; | “ву Гоја је, као п Пикасо касније, био опседнут коридом — посветио јој је два циклуса својих графи“ ка — Тауромахију (185) и Бордоске бикове (око 1825) овековечивши има највеће матадоре свога времена = Хузнита Атиннаниа, Рендона, Кастелара, Пепе Хила, Себалоса, И ,

ПОБЕБУЈЕ

томе да има 550, 580 или 600 килограма. Бикови су, по правилу, црни и лепи. Одмах за њима у арену ступају тореадори са мулетама. И почиње „торизање" —

игра са биком који раздражен, налеће на

мулете и, захвамујући вештини тореадора, упорно их промашује. Често, · међу. тим, пред роговима, тореадори беже иза ограде која се повија под налетима бика. То испитивање и умарање бика је атрактивно, скоро невино према ономе што следи и по правилу не траје луго.

Затим, праћене протестима публике, на тешким коњима наступају пикадори, То су посебно бкрани п веома корпулентни момци. Њихови коњи су везаних очију и под оклопом који им штити стомаке од ротова бика. Ноге пикадора су заштићене, а џа узенгијама су звечке које треба да привуку пажњу бика. Ступивши у. арену они се држе ограде, како их бику налету не би заједно са коњем претурио. Присутни тореадори мулетама и пикадо-

„рова звечка намамљују бика, он се залеће

на пикадора и захвата коња по трбуху одиже га скоро од земље; тресе главом. Али пстога тренутка бику се у корен

врата забија пикадорово копље проширу-

јући му рану из које почиње да куља крв. И та се сдена понавља неколико пута, Сцена је сдвратна н мучна — то је

прва страхота кориде која није за свачије нерве зли права корида је таква“).

И сада наступа врхунац — – помахниталој и још увек снажној животињи супротстављају се бандериљероси, њих тројица, наоружани само са по две бандариље — стрелице, које обе истовремено, са обе: руке, треба забости бику у леђа у тренутку кад је он у пуном налету и тада

је банериљерос тик изнад његових рогова. Потребно је огромна храброст и ве штина да се то изведе, а то'је друга п

последња лепота кориде.

Иза њих наступа матадор, суверени театралан, наоружан мулетом ни мачем. Он изводи све обавезне п доста необавезних, својих АИЧНИХ фитура. Изводи их бравурозно и храбро, алм веома брзо бик престаје да буде опасан — он је промашивао, он је искрварио, оп почиње да ми сли: уместо ранијих налета пред којима. се све склањало, он се покреће све теже, он. се понекад наслони на ограду арене. Њега, лакле, треба изазивати, њега треба извући на средину борилишта.

И када је бик при крају но корида је при крају — на знак судија и фанфара. приступа се егзекуцији — доику треба из-

међу плећки забити мач, у српе. И тада је готово све. Али понекад убод не успева, па се понавља. Животиња обично нема снате да се креће и стоји раширених ногу и оборене главе. Тада више о борби нема ни говора, животиња више не реагује нинакакво изазивање. Мач се вади из бикових

Ина (НИ 5

СНАГА МАЛИ ВЕШТИНА2 ИЛИ МОЖДА

леђа и забија поново. Ако је и тада 'Убод био безуспешан, бик се убија убодом у кичму непосредно иза рогова — У сам почетак врата. Смрт је тада тренутна, животиња пада, То је већ обично убиство, излишно убиство — борба је за матадора још пре тога била одлучена. То је друга страхота кориде од које вас обузме му нина,

И -- то је све. Зависно од тота како се борио матадору припада једно уво, ићи оба ува или оба ува и реп убијеног бика, И бику се одаје признање ако се добро борио — мртвог га закаче за рогове и вуку запретом око целе арене. Те завршне. сцене праћене су делиријумом

публике. И све се то понавља шест пута у току спектакла — шест бикова и три тала је дневни

матадора деле мегдан н програм завршен,

Али, кажу познаваоци, мако обично побеђује матадор, па се корида завршава убиством, има и случајева када се оороа завршава скандалом — то је онда када и после неколико поновљених покушаја матадор не успе да убије бика. Тада је ње това каријера можда једном за свагда. завршена. А ретко, сасвим ретко, када је

бик лукавији и вештији од матадора, овај

последњи има прилике да буде "храбар до смрти. | Авс-три речи о бизнису

Овакве борбе се дешавају _ сваког

четвртка и недеље, Не, рачунајући празнике, широм Шпаније, тј. у око 30 градова! Свака корида подразумева шест узастоп“

'них борби. То је 360 огромних, ухрањених

и борбених бикова недељно тј] око 19.000 годишње, За одгајиваче то је сасвим при“ стојан бизнис, зато се и међу њима развија такмичење око примата у квалитету бикова. То је један аспект бизниса. Матадори су посебна прича кориле. Они су национални јунаци, о њима се причају легенде, они згрћу паре. Ево, У најкраћем, једне такве легенде 0 човеку

Пн т) Тек изузетно, туриста ради, спизоли са Аторима се' изоставља,

пика-

Божидар Шујица

У ДВОРИШТУ

ПОЛИЦИЈСКЕ

СТАНИЦЕ

У дворишту полицијске станице .

Уторак стоји као заустављени млип

Коса и хладна пада. поезија петком

Капље, капље Достојевски док субота

Кроз леје шеће месвестицу понедељника пи среде

Убија ме једно дрво

Оштрим српом црне. обрве

Привићају ми се моји мртви родитељ!

Из Зрмање, тде никад нисам био

Узбуна унутрашњег стакла

Цео пут из завичаја

Завија ми посекотине

Очи сам наслонио на сиве рогове крови

Негде је мој живот .

Дрхти као пањ у магли

Био сам боксер

И научио нешто из нежности

Да смо сви исти

Сви смо ми исти!

Уз зид што се уздигао

Сувише стрмо

Зелено дејство ожиљка

"Струји кроз цеви љубави

Трска

Срчаних жудња плаха

Прелетети

Ветре, вово оних што ће пас:

Неотвореним падобраном

Поновити. лет!

То поновити!

Не знати |

Колико је оног другог остало

Моје најбоље године поново се

Изједначују са сптом душе

Који жури

То је прилика

Наставити.

Сјајем очију старијих од смрти

Одрицатељи

Ако су на нас бацили љаљу

То није заувек

Осрамоћена. истина добра. је као алкохол,

Зоро неодевена и сама зито провлачиш

Своју главу младс козе

Кроз нишан снајпера.

Не, не додируј назљу трску

3бог ње сам пристава

Опет

А се вратим овде.

ЦРТАЈУЋИ ЧВОР

Оно што се догодило.

И оно што се мотло догодити О тим нежним лажима Приповедао си и мезао

Хтео си да спојиш Лепоту и храброст Слатко си осећао Надметање и нож

Ал ниси умео Чезнути. Да опростиш

Њема оболелим Од страшне болести Усамљености

МАМА

дама метала леденим и увини ттем министром

интересу је с

доста подлости да се убије један

и прозанчне приче о његовим парама то је други аспект бизниса.

Мануел Бенитез рођен је у Кордоси 1936. као ванбрачно дете. Без мајке је остао у трећој години, Са дна живота подигао се до данас најпознатијег и најбољег плаћеног али можда не и најбољег међу најбољим матадорима. Свет га зна као БА Кордобеса. Он је сала кажу најхрабрији од свих, најбогатији Од свих, најомиљенији од свих и верује да неће завршити на роговима бика као неки од његових претходника. Толико о њему.

А о његовим милионима могу да кажем

· само оно што сам чуо од својих шпанских

пријатеља. Њетово се богатство пени на 800 милиона до једне милијарде пезета, тј, на 20 до 25 милијарди старих динара. То богатство чине фарме за одгајање би кова, велика ергела најлуксузнијих мерцедеса, један хотел мо ко зна шта још,

И на крају — крај!

Кориду прате и многе друге појаве и приче. На пример, о мушкости маталора који, у узаним панталонама, често носе марамице на одговарајућем месту, о хендикепираности бикова пред борбу како би постали што безопаснији, о делиријуму публике која после кориде понекад носи трофеје узете са убијених живо тиња ита. ·

Корила је, за шпанског човека, го ређе је трагедија матадора који губи каријеру или живот. Кога то посебно нека прочита оно што су на писали мингвеј и Растко Петрозић и прегледа оно што су насликали Гојамн Пикасо. Али много је важније то што је корида једна непотребна суровост која можда боље него друге забаве приказује сву беду пи величину човека — потребно је петнаестак обучених људи најмањем

но јелини, необучен бик. И у читавој тој крвавој рама јаане животиње постоји само јелан једини тренутак стварне Људске храбрости — кокетирање са смрћу бандериуероса. Бранко Бојовић

"а:

иЊИжеео 5

праз- | ник, најчешће је само убиство бика, мио-