Narodna milicija

после одређивања самог прекршаја, Под условом да је исто дато од стране државнег органа, који је и одредно прекршај, ако је за исти прописана само новчана казна у наведеном износу. |

Други услов јесте, да је за вођење мандатног поступка овлашћен припадник Народне милиције или инспекциски орган, Поставља се питање, који инепекциски орган може бити овлашћен за вођење мандатног поступка,

На, ово питање мора се тражити одговор из друге реченице чл. 140 ОЗОП-а, која гласи: »даконом пи уредбом могу се овластити и друга службена лица да за одређене прекршаје наплаћују казне по овом поступку,«

Обвиром да је у овој реченици употребљен израв »и

друга службена лица«, неће се погрешити ако се под“

ивравом »службеници инепекциских органа«, обухвате само државни службеници — службеници контролне службе. Према томе све док се законом или уредбом не изда овлашћење, да се за вођење мандатног поступка могу овластити »и друга службена, лица«, ово овлашћење се може дати само инспекциским органима, који су истовремено и државни службеници, п припадницима, Народне милиције.

У мандатном поступку се даље предвиђа;

— да се казна може изрећи само у случају ако је лице, које је извршило прекршај, затечено на делу извршења прекршаја;

— да лице које одбија плаћање казне потпада под редован административно-казнени поступак;

— да лице које је платило казну нема право жалбе на овакво решење органа који је овлашћен за вођење мандатног поступка;

— да се овај поступак не може применити према деци, односно лицима до 14 година; и најзад,

— да се у мапдатном поступку могу изрицати само новчане казне од 10 до 50 динара.

Ако се упитамо зашто је мандатни поступак увео ове специјалне одредбе, које су у опреци са системом ре-

довног административно-казненог поступка, морамо доћи до ових одговора:

1. — Да би наш законодавац обезбедио једно од основних начела права, на казну од стране државе, начело материјалне истине, он је у мандатном поступку поставио услов: да се казна може изрећи само у случају када је извршилац затечен на самом делу прекршаја, Другим речима, затицањем на делу прекршаја, несумњиво је остварено и начело материјалне истине, које се иначе у оваквом једном поступку другим путем не би ни могло остварити.

2. — Да би се остварио главни циљ мандатног поступка, брзина решавања, уведена је одредба да нема места жалби на плаћену казну по овоме поступку. Ово се само по себи намеће као потребно, јер ако неко већ плати казну, значи да се осећа кривим — односно да, признаје кривицу, пошто у противном, ако се пе осећа кривим, може одбити плаћање и изазвати редован административно-казнени поступак, користећи том приликом сва права на, одбрану.

8. — Како мандатни поступак говори само O наплати новчане казне од лица затечених па делу извршења прекршаја, јасно је да се у мандатном поступку могу изрицати само новчане казне, Максимум ове новчане казне

обележен је самим чл, 140 ОВОПБа, којим је одређена {{ установа мандатног поступка, а који износи 50 динара, Међутим, за минимум ове новзане казпе служи одредба, чл, 52 ОВОП-а која одређује пети па. 10 динара.

Из изложених чињеница, као закључак, да се извести следеће:

—- Да овлашћени органн могу воднти мандатни поступак само у случају;

ако су за то нарочито овлашћени од стране државног органа надлежног за одређивање прекршаја пи приписивање административне казне, у времену доношења оваквог поступка или доцније специјалним овлашћењем;

ако се ради о прекршају за које је прописана само повчана казна п то у максималном износу до 50 динара;

ако су извршиоца прекршаја затекли на самом изврпењу прекршаја;

ако извршилац прекршаја није дете до 14 година;

— Да се паплата новчане казне може извршити само за пристанком кажњеног лица;

— Да се против лица које одрекне исплату изречене новчане казне мора повести редовни административно“ казнени поступак;

— Да противу ове казне, ако је пета плаћена, нема места жалби;

— Да се у мандатном поступку могу изрицати само новчане казне од 10—50 динара.

Разумљиво је да се мандатни поступак не може водити ни према војним лицима п припадницима Народне милиције, обанром да чл. 56 ОЗОП-а ова лица пекључује од примене административно-кавненог поступка уопште,

На крају предњег излагања треба папоменути, да органи који воде мандатни поступак, морају у циљу правилног обезбеђења службе ове врсте, наплату новчане казне вршити по блоковима, које у ту сврху треба нарочито штампати,

Манипулација

са овим блоковима треба да буде следећа: ;

1) Штампање блокова се врши увек по тачно и унапред утврђеном броју блокова на којима мора бити означена њихова вредност, обзиром да су блокови у ствари признанице, у по два примерка, са тачно назначеним износом од 10 динара, двадесет динара, тридесет динара, четрдесет динара и педесет динара.

2) Блокови морају бити обележени серијама m бројевима, а код наплате новчане казне орган, који нету нашла“ Кује, мора мастиљавом оловком попунити уникат призна“ пице, док дупликат мора бити попуњеп путем индига.

8) Попуњен уникат остаје код органа, а дупликат се отцепљује и предаје лицу које је кажњено, пошто положи одговарајућу суму.

4) Са блоковима се мора руковати као са готовим повцем п у ту еврху нети се морају уносити у епнсак признаничних блокова и по овоме стиску предавати органима који су овлашћени за вођење мандатног поступка,

5) Ва пепредате блокове органи одговарају за љихов

пун износ. 6) Органи који наплаћују казне по овим блоковима, дужни су наплаћене суме предати благајни установе 'од које су примили блокове, најдаље у року од 24 часа по извршеној наплати,