Narodna milicija

Генерал-мајор ВОЖО ЛАЗАРЕВИЋ

САВРЕМЕНА АВИЈАЦИЈА

Ако се размотри развој ваздухоплоства, од 1911 године — када је први пут употребљено за ратне сврхе до данас, долази се до закључка да нема борбеног средства које је и приближно — за релативно кратко време — тако брзо напредовало, Од авиона са брзином. 60—80 км/час, без корисног терета и наоружања, дошло се до савременог авиона са брзином већом од брзине звука, нобивошћу корисног терета већом од 10 тона и бројним паоружањем у топовима и митраљезима.

Да би јасније истакли улогу савремене авијације, потребно је да се у најкраћим цртама осврнемо на њен развој почев од првих дана употребе за ратне сврхе.

До Првог светског рата, употреба авијације за ратне потребе била, је врло мала. Но, ипак, маневри француске

армије 1910 и 1911 године и ратови у Триполису и на Бал-

кану 1912 и 1918 године, убедили су врховне команде великих армија, да се авион може употребити за извиђање и одржавање везе. На овом убеђењу се стало и, посматрајући скептички даљи развој, није се предузимало ништа да се авион као борбено средство усавршава.

До веће примене ваздухопловетва за ратне сврхе доГшло је тек у Првом светском рату и то у његовој другој половини. Ту су се, према потребама трупа на земљи и према потребама ондашњег вођења операција, искристалисале све основне врсте авијације. Док у почетку рата авијација врши оперативно извиђање и ту и тамо служи за одржавање везе, дотле, почев од краја 1915 године, када рат прелази у позицијски, авијација врши тактичко извиђање, води борбу у ваздуху, прати трупе на земљи приликом напада на пољу боја, врши бомбардерске ударе у дубокој позадини, индустријским, економским и политичким центрима, Према томе, авијација је у почетку

Првог светског рата играла споредну улогу, Њен значај.

се увиђа у току рата тако, да је из овог изашла као главни род војске, Њена примена у Првом светском рату изазвала, је измене у извођењу операција земаљских трупа и стварање ПАО, за што су морале бити формиране ПА јединице.

Између Џрвог и Другог светског рата авијација је употребљена, за ратне сврхе од стране империјалистичких држава у грађанском рату против Совјетске државе, у колонији Мароко 1926 године, Абисинији 1984 године, Кини и у шпанском грађанском рату 1986—1988 године. Карактеристично је, да је авијација у свим напред наведеним случајевима играла помоћну улогу и да је употребљавана у много мањој мери него крајем Првог светског рата,

Без обзира на то што је авијација, у сукобима. између Првог и Другог светског рата, играла спореднију улогу, империјалисти су — спремајући се за Други светски рат — развили читаве теорије о употреби авијације, Италијански генерал Дует проповедао је да ће авијација у будућем рату играти главну улогу, а остали родови војске служиће за споредне сврхе, Ту теорију прихватили су англо-амерички империјалисти плашећи њом читав низ година малодушне, неуке и оне који нису знали ни основне принципе вођења рата.

Империјалисти су се спремали за нови рат изграђујући модерну авијацију, ангажујући на том сектору научнике, ваздухопловне стручњаке и ваздухопловну индустрију. Као ревултат тежњи империјалиста за новим ратом авијација је нагло расла и по броју и по квалитету, нарочито у фашистичкој Немачкој. То је довело до тога, да је авијадија ступила у Други светски рат као један од главних родова оружане силе, потпуно способна да решава 38 датке у садејству са земаљским снагама и самостално.

Авијација налази своје право место тек у Другом светском рату. Као главни род оружане силе, она. игра огромну улогу у боју.и операцији. Располаже великим акционим радиусом, брзином, моћним наоружањем и великим ношењем корисног терета. Због тих особина, авијација је била у стању не само да тактички и оперативно садејствује са земаљским и поморским снагама већ и да самостално решава извесне оперативне и стрателиске задатке,

Искуства из Другог светског рата говоре нам, да је најважнији задатак авијације био — садејство са земаљским и поморским снагама у боју и операцији,

За време Другог светског рата постојале су различите доктрине о употреби авијације.

Немачка доктрина резултирала је из опште доктрине употребе оружаних снага, доктрине муњевитог рата. На основу те доктрине она, је имала више од 65% бомбардерске авијације на почетку рата. Прве лекције о нереалности муњевитог рата и о погрешној доктрини употребе авијације, Немачка је добила 1940 године у операцијама, за Енглеска Острва, Бев обзира на огромну надмоћност у ваздухопловним снагама, њена бомбардерска авијација, није била у стању да равруши енглески одбрамбени систем, нити пак да уништи њену индустрију и војне објекте, Немачка, ловачка, авијација, није била у стању да, обезбеди бомбардерску авијацију и да извојује превласт у ваздуху, већ напротив, енглеска ловачка авијација, иако бројно слабија, наносила, је велике губитке немачкој бомбардерској и. ловачкој авијацији, |

Доктрину муњевитог рата Немачка је применила и против Совјетског Савеза. Очигледно прецењујући своје и потцењујући снаге СССР-а, ценећи нереално и погрешно војну и политичку ситуацију, пропала је та скроз погрешна доктрина и Немачка је најзад прошла онако како је заслужила — изгубила је рат.

Немци су прве две године рата са Совјетским СавеBOM били надмоћнији у авијацији, форсирајући за ово време своју бомбардерску авијацију. Совјетска авијација, нако бројно слабија, наносила је немачкој авијацији огромне губитке. Совјетске фабрике избацивале су све новије и квалитативно одличне авионе, као Јак-8, Ла-7, који су наносили велике губитке немачкој авијацији. Услед ситуације на земљи и у ваздуху, као услед тога што Црвена, армија расте из дана у дан, немачка врховна команда, крајем 1942 и почетком 1948 године, врши преоријентацију и почиње да форсира ловачку авијацију на рачун бомбардерске. Онажан пораст совјетске авијадије и њена правилна употреба, за потребе вођења, рата, нагони Немце да мењају доктрину употребе авијације. Почев од СОтаљинграда, доктрина муњевитог рата је крахирала што се одразило и на употребу авијације која отада почиње да врши задатке искључиво за рачун земаљских снага на пољу боја, Од пролећа, 1948 године тј, од битке код Курска, немачка авијација је потпуно у дефанзиви све до завршетка рата. Она избегава борбе у ваздуху, а задатке извршава када уграби моменат чистине неба, да би се при појави совјетских авиона дала у панично бекство, ,

Сједињене Америчке Државе су до почетка Другог светског рата биле усмериле развој ваздухопловства на, садејство са поморским снагама. Стога, је највећи део њиховб авијације, до овог времена, изграђиван и обучаван за садејство над морском површином, То је резултирало из чињенице што су своју војну доктрину базирали на употреби морнарице, Догађаји у току рата изменили су ову доктрину употребе авијације и Американци су гро

8