Narodna skupština

НАРОДНЛ СКУП1ПТИНА, ВАНРЕДНИ САЗИВ ЗА 1893 ГОДИНУ

ОТРАНА 100

трпели штеху не само наетава и учитељи, већ и држава и иарод ердски. Ми сви знамо да либералној владавини није било до школе, државе, народа и љихових интереса, него само до тога, да врше своје личне ћефове и ирохтеве; само да доО ију и насилно извојују већину. На овом путу иоред осталих вредних трудбеника, наЈВише су јој учитељи сметали и за '10 су Ови наЈгоре и кињени п нечовечно на ио некодпко места терати. Ми знамо да због тих околноста они учитељи, који су тако гоњени и нису могли зато радити ; а они нак, који су остали непремештени, нису такође радили зато, што су билн либерали и остали су да врше другп по њих важниЈИ иосао, а то је да нду да агитуЈу и да раде оно што им полиција каже. Дакле, кад би се сад вршила ревизија тиме би иоред учињених несрећа учнтељима и држави, учинила ионова велика штета држави, Јер тиме иоред свију несрећа била би још и та, да се сад по нова држава троши и то без икакве цељи и потребе. Разлози иак, г. Но^аковића, такође су неумесни и иеоправдани. Када он тврди да је ревизија неиотребна одиосно саме наставе, а тражи пак ову само за иреглед школе, учила и осталих потреба њиних, то Је за мене чудновато. Тражити да ревизија иде те да се уверава имали у школп сунђер, креде и осталих иотреба и на ту цељ без разлога и потреба трошптп неколико хиљада дуката сувише је неоиравдано , кад министар има пута и начина да се о овом без ревизора свакада увери, преко школског одбора, или другим нутем. Дакле, на основу свега овога, мислим да је предлог министров ио све умесан и користан, зашто га и треба примити. У исто време мислим, а интереси земље траже, да се за у будуће учитељи осигурају од овакових ћефова минпстарскпх, и зато је нужно да се ово у закон унесе, да се више учитељи не јуре од немила до недрага, као какви иролетаријат, већ да се њихов рад као по све користан и нужан за земљу више ценп и уважава од надлежних фактора државних, Јер то захтевају интересп п будућност земље и народа сриског. !Ранко Тајсић. — 0 праведности овог г. министрово1 иредлога, као и о иравилности одборског решења, не бн требало ни Једне речи да кажем, али због важности саме ствари, а нарочито због исказа неких предговорнива, којп хоће да кажу као да ће се овнм предлогом закон да новреди — хоћу да нроговорим неколико речи, што ми у осталом и моја посланичка дужност налаже. Шта је школска ревизија мени је потпуно нознато. То је надзор над школама, који се врши сваке годпне кад је то могуће. Ревизијом ее не може накнадити оно, што се изгубило за целу годину, нитп вак данашња ревизија може одговаратн оном смеру, који она има по закону о школама. Тражити то од ње у оваквпм нриликама значило би, иросто да се изразнм : узети мотку па млатити празну сламу. Шта је рађено у овој години са учитељима, то је страшно и помислити. У мом — рудничком — и ужичком округу није остало више од 10—12 учитеља, који нису бпли никако премештени, а осталп су сви ио неколнко нута нремештенп а неки чак и истерани. Школе су биле ностале нравим војним ноириштима; у њима су становали сејмени и жандари, као што је био случај са тијањском школом, којаје била претворена у ираву касарну ; а нова горачнћска школа бнла је братском крвљу понрскана, коју је била иролила нартиска тесногрудост, а сем тога многе су биле са свим нразне. На и у онии школама, за које се може рећи да су нешто радиле, да ли је било креде, сунђера и осталих школских иотреба ? 11о је то набављао V Где су били школски одборнпци, којима је у дужности било да то набаве ? Кад су одбори били састављеви махом из иредседника и часнпка општинскпх то су, наравно били скоро сви поаншени, мучени и гоњени, и нова гунгула, која је дошла да ту дужност врши, са свпм је школу напустила. (Јна је само аисила људе, гледала да изнуди што више изјава, фалсификовала изборна и друга акта, збацивала кметове и у опште радила, као што је чинио Агила, што сам читао у оиштој историји. Норед таквог несретног и оиасног

стан.а, које је створила владавџиа зд 8 месеци, долази још жалосније стање наших фпнансија. Угрошити сада, иеколико хиљада динара у овим финансијскпм ирилиаама, вао што рекох врло иезгодннм, било би, држпм, врло неумесно и погрешно. Г. Новаковић наводи, да би требала ревизија према иеким учитељима да се изврши. Влада кад је ?донела овај иредлог имала је у главном у виду оне учитеље, који нису нн четири месеца седнли на једном месгу ; а међу тим од сто учитеља једва ее може наћи 20, којн су се четпрн месеца на једном месту задржалп, али и тим учитељима бида су опет или деца болесиа, или су они једнако мучени н кпњени, да врше улоге шплјуна и дошаптача, а негде су употребљавани н за збацивање кметова, а онај учитељ нз Такова, као што се сећате, спустио се до те срамве пандуреке улоге, да је довео прошлој Скупштини посланика и дредао га на реверс као вакву ствар. Кад би нашн учитељи били добри цргачи, нико од њих не би боље умео нашу земљу насликатн. Један учитељ кад се нреиести из тнмочког краја иа Дрину, па се наЈпосле заустави где у врањском округу, мора добро запамтптп те крајеве, и има шта иричати куда је нрошао. Ја знам једног учитеља, који је 7 иута био иремештен. Никако своје стварн није ни дрешио, тек шго дође на једно место, ни са децом се не унозна а већ га преместе на другн лрај. Срећа што је још био неожењен, те му је у неко.шко лакше било иресељаватии се. Ја овде нећу иомнњати оне учитеље, којима су на путу деца умирала, и жене се у колпма порађале, већ у опште могу казати, да је ове годпне страшно, управо варварсви са учнтељима поступано. Њих су по шхо по то хтели да узиу у ниску партиску службу, али су се они — што им само служи иа част, храбро бранили и јуначки одржали. Јадржим да би ирва дужност г. мин. проовеге и цркв. дела требала да буде та : да поднесе један законскп нредлог, којнм ће се учитељи обезбедити, да се не могу никако за време школске године премештатн. Некп веле, па кад либерали оиег дођу на владу тај закон неће вредети, ја на нротив држнм, да то треба озаконпти, па ко неће закон да пошгује, и хоће да га вређа њега треба за то казнпти. Из ових разлога, што их навдох, ја мислим, да је предлог г. мин. просвете и цркв. дела потиуно оиравдан, јер је ревнзнју сада апсолутно немогуће и извршити, баш и чко бп хтели да то учинимо ; исто тако и одборско је решење умесно и треба га примити без и једне измене и одмах ирећи на дневни ред. Стева.н Поповић. — Случајно сам се закаснио мало за данашњп састанак, те нисам могао нратитн цео ток претреса, који је вођен о овој етварп. Поеле говора и приговора, који су учињени од стране нојединнх предговорнпка, које сам саслушао, сматрам за дужност, као члан одбора, који је решавао о овом предлогу, да кажем неколико речи. Да, госиодо, није данас 23 Јуни, или да иије г. министар поднео овај свој нредлог 16 Јуна, као што је овде случај био, ја бих можда данас имао што год друго да нредложим, а без еумње нашло бп се и других посланика, који би што ново изнели н нредложили, те да се номогнемо у овој ствари. Да се Скупштина састала у почетку Маја, и да је онда г. миниетар изнео овакав предлог, да се не врши ревизија у основнпм школама, ја бих изашао са својим иредлогом, који сам и у одбору помеиуо, да се овако не ради ; него да се они јчитељн, којн су премештани на три пли четпри места, или као што некп помињу да их је било премештаних и ио 7 пута, пзузму од ревизпје, а други да јој се подвргну, али сад, у ово време, да се урадп тако, држим, да би било неправо. Никако не бнх био за то, да се сви, и нремештани и непремаштани, наставнпцн оцењују за свој овогодишњи рад у школн, јер таква ревизија у основним школама не би донела иикакве истинске користи. У носледње време иримећено је, да је ревизија ирплично олабавила, јер оцене, које добијају учитељи, најбоље тврде то. Томе ,су узрок и сама упуства, која се издају иадзорннцима, јер она обухватају толнко ствари да доисга, кад надзорник хоће да има све то на уму при оцењивању, мора да даде учптељу блажију оцену. Ја не бих био,