Narodno blagostanje
у
_ КАРОДИО
11. јули 1931. # delu amerikanskih proizvođača. Da bi protivnicima izbio taj argumenat iz ruke, Huver je stajao pred sledećom alternativom: ili da snizi carine ili da oprosti odnosno prolongira rokove ratnih dugova. Kako su veliki industrijski magnati, naročito metalni, za koje igra carina najveću ulogu, vrio blizu đeneralštabu republikanske stranke, a čak i među samim ministrima ima ih, koji. su jako zainteresovani u carinskoj zaštiti (na Dr. ministar Melon je jedan od najvećih metalnih magnata), (0 је bio razlog da se Huver dugo nije mogao odlučiti, koje sretstvo da upolrebi. Na posletku je pristupio prolongiranju SaVeZničkih ratnih dugova. Prvo to je mnogo manja žrtva, a drugo nju podnosi cela Amerika, dok bi- sniženje carine SsnOsio iZVe-
san broj industrijskih, grana.
Mi beležimo ovu verziju kao ас и krugovima haute finance u Evropi. Huver je najveći deo svoga rada posvetio pomaganju naroda, koji su u nevolji. Njemu se najmanje može poreći međunarodna filantropija.
етанола РЕПНЕ AE
Već po drugi put se odigrava u Rusiji dalekosežna promena u principima. ekonomske politike otkako su komunisti na vladi. Prvi put je Lenjin izašao 1921. sa proklamacijom da se ioš ne mogu primeniti na Rusiju socijalistički metodi, i da se zbog toga ireba provesti revirman ka kapitalističkim metodama. 1 Sovjeti su od to doba u sve ме"сој тел primenjivali kapitalističke metode. Ali je u poslednje vreme Sovjet ponova počeo da se vraća čisto socijalističkim metodama. Na dan desetogodišnjice Lenjinovog proglasa pojavljuje se ponova težnja bežanja od socijalizma.
Na jednoj konferenciji ekonomista Staljin je objavio da se moraju u nekoliko napustiti komunističke metode. On je postavio nove tačke programa od kojih najvažnije glase:
1) Neizbežno je 'diferenciranje nadnica da bi se radnici bodrili na što bolji rad; |
2) Sa učenim i školovanim ljudima mora Se postupati prijateljskije i čovečanskije, jer su oni neophodni i nađeni saradnici u izgradnji velikog djela Sovjeta;
3) U industrijskim poduzećima mora se ponova da obrati pažnja rentabilitetu zbog čega će biti potrebno da se na mesto ogromnih ftrestova ponova osnuju manja preduzeća;
4) Mora se prekinuti sa sistemom kolektivnog vođenja industrije a na čelo preduzeća staviti odgovorne direktore.
Očigledno da je izvođenje petogodišnjeg plana u nazatku i da se želi novim metodama ubrzanje. Naročita teškoća pokazuje se u snabdevanju industrije potrebnim produkcionim elementima. IJprava istih je u rukama jedne centrale koja se pokazala potpuno nesposobnom da racionalno, brzo i ekonomski izvrši podelu prema potrebi pojedinih krajeva i industrijskih grana. To je lepo karakterisao Molotov, pretsednik veća sovjetskih komesara: „U kapitalističkoj privredi vlada haos, anarhija vlada u nacionalnoj privredi ali je potpuno uredan plan u pojedinim preduzećima — u Rusiji je obrnuto”. Nakon svega ovoga može se očekivati da će se razvijati robno tržište u Rusiji jer kad se. već ističe rentabilitet kao uslov za dobro rukovođenje preduzećem, onda se razume da samo u slobodnoj tazmeni dobara može biti govora o rentabilnosti.
Novi kurs u Rusiji.
(EEEE Era== uggEP IE S II
Државне набавке су од вајкада биле најзгодније поље за корупцију. Тога је
" било од како се појавила та = __ прва државна набавка. Не може се рећи да је корупција специјалитет парламентарног режима. Али оно што је карактеристично, то је да парламентарни режим у извесним земљама показује жељу да корупцију прикрива односно на заобилазан начин да је огласи за - легалну или бар не за моралну ниску у оној мери у којој је
Парламентаризам и корупција У. Чехословачкој ·
a eoeo====
БЛАГОСТАЊЕ
| Страна 441 она то у ствари. Не може се ни једна земља похвалити да је слободна од парламентарне корупције. још нико није нашао траву против парламентарне корупције. Али се она може (свести на најмању меру, ако се то озбиљно жели.
Чехословачки парламентаризам је врло млад, пре рата |је земљом управљала бирократија, која је била прилично |изнад корупционистичног зла. Да је на чехословачком тлу |ухватио корена коров парламентарне корупције такође није ништа чудновато. Али оно што је врло утешно за Чехословачку то је да ће та пракса да остане у најужим границама, |јер је против парламентарне корупције, која је ових дана откривена, поведена енергична акција.
Ради се о огромним злоупотребама министра саобраћаја Стшибернија, који је пре рата био обичан цртач у грађевинским подузећима, за време и после рата врло агилан партијски агитатор национално-социјалистичке странке. 10дине 1919 био је го као црквени миш, а данас се његово имање цени на 40 милиона чех. круна, односно око 65 милиона динара, Тај је иметак зарадио на разним државним лиферацијама. Половину, око 2) милиона круна зарадио је на лиферацијама угља. За време једног штрајка радника у угљеним рудницима купио г. министар већу количину угља, извезао га у Аустрију; тамо га купио као енглески и увезао натраг у Чехословачку. Даљи његов подвиг не спада у круг државних лицитација али претставља један од обичних криминала. На име на основу лажног биланса Задружне дисконтне банке он је учествовао у санацији од стране државе и при томе задржао за себе добар део. 5
На прве оптужбе против Стшибернија чехословачки парламенат је образовао истражни одбор, који је проучио његова недела и огласио га за корупционисту, зашто има |пред властима да одговара. Задатак и положај чланова тог истражног одбора није био лак, због тога што је истрага ја то се обично догађа при истраживању парламентарне корупције — открила тако рећи читав сплет корупционашких афера међ парламентарцима.
Стшиберни се не предаје. Он се брани и то врло оригиналним аргументима. Тврди да то што је радио раде и сви остали. :
Кад је Стшиберни видео да се не може да одбрани он је покушао да уцени поједине чланове истражног одбора денунцијацијом. У томе је делимично успео. Поднесен је пред-
лог за истрагу због корупције против потпретседника сената
и вође национално - социјалистичке странке г. Клофача, јер је примио новац од Стшибернија. Тврди се да једна ве|лика дуванска компанија, која је више година лиферовала дуван чехословачкој монополској режији, редовно доприноси национално-социјалистичкој каси. Иста. пракса врши се са извесним друштвима, која лиферују угаљ. И то је дало повода посланику Странскоме да у истражном одбору поведе питање финансирања политичких партија. То је једна врло важна околност, јер према уставу државна машина се заснива на партијама, па према томе не може бити народу равнодушно на који се начин финансирају политичке партије. Тиме је Странски ставио парламенат пред најтеже питање. Да ли ће имати снаге да усвоји његов предлог и да се упути истраживању финансиских извора појединих политичких странака 2
—___-_--_-__________ЦО У о и (У отео skom dnevniku od srede, 8. O. m., naišli smo na iedno famozno saopštenje našeg Zavoda za unapređenje spoljne trgovine, naime „da ie u Iraku stupio na snagu noV zakon, po kome se svaki dužnik rešava svoje obaveze prema poveriocima, ako izdrži zakonom predviđeni zatvor, koji se kreće prema veličini duga, od 14 do 60 dana”.
Na ove vrućine!!!