Narodno blagostanje

О. api 1092

a Бајкић.

НАРОДЕО БЛАГОСТАЊЕ _

Страна 227

Два тумачења чл. 82. тачка. а. закону о now) bedna порезу. — И осе Ооо измеђ

друштва и појединих чланова управе.

L Два тумачења чл. 82. тачка 8, занону_ о непосредном порезу ·

Другостенена, пореска, власт стала: "је на тледате и остале | је ови доби- |-

диште у неколико случајева да бе. награде члановима управног одбора, јају за специјалне услуте које чине друштву, обично у виду несамосталнога рада који иначе обављају намештеници, чиновници, другим речима берива „која они добијају кад ступају у службевички однос према, цруштву“) не третирају као такве већ као тантијема и у опште награда које добивају чланови управног и надзорног одбора на основу статута.

Не може се рећи да ово гледиште другостепене пореске власти потиче из каквог фискализма, јер за државу је незнатна корист од њега, У питању је да ли ће платити порез чланови управног и надзорног одбора, који односну суму примају или друштво.

Своје гледиште су пореске власти на следећи начин подржавале:

Чланови управног и надзорног одбора су ортани акционарског друштва, према томе они стоје према, њему у органском односу заснованом на. закону и статуту, а не у уговорном, Њихова права и дужности регулисани су законом и статутом, они имају неку врсту званичног а не службеничког односа. Чланови управног одбора, као управни органи, постављају целокупно чиновништво а чланови надзорног одбора, га контролишу, те према томе не могу они бити у исто време и службеници односно чинов-

ници акционарског друштва. Како се пак по чл. 96..

закона, о непосредном пореву на тантијеме и друге награде које добивају чланови управног и надзорног одбора не плаћа намештенички порез, већ се исте суме по чл. 82. тачка 8. рачунају као чист добитак друштва, то значи да друштво на те суме мора да плати порез, а ве дотични титулари.

Државни савет се није могао сложити са овим гледиштем. Он је поставио тезу да чланови управног и надаорног одбора могу доћи у службенички однос према друштву. СОлужбени односно сфалутарни однос. је онај који је регулисан статутом и који се односи искључиво на њихово својство чланова управног и надзорног одбора, а служ“ бенички однос појављује се онда кад члан управног одбора ступи у уговорни однос односно службенички, намештенички и зато уговори специјалну награду. То су два самостална односа који су и правнички равлични збот тога и за пореску власт

морају остати различни. Оледствено плате које повлаче та лица морају се M као приход од

1) Код нас се у последње BDeMC: укоренио израз „служ= бени“ однос, наилазимо та, и у. одличном. коментару; пореског закона г. г. Вој. Спасојевића и В. Божановића а то је погрешно, | јер код нас службени однос значи званични а - Придев: за "намештенички, од ки

"Једно питање и један одговор.

несамосталног рада и она сама подлежу пореској обавеви.

il, Правни однос измеђ друштва и појединих чланова Ја. управе + 15 први поглед изгледа да. је пореским влабтима било непојамно да чланови управног одбора буду директори, блатајници, диспоненти ит. M. пракси код већих акционарских друштава то изгледа фактички необична појава и врло је ретка, сем код положаја тенералног директора. На страни је такође таква, пракса непозната. Кад члан управког одбора, треба да прими активну функцију. коју иначе треба да врши намештеник онда се он у Француској назива адтимо аенг дејевие, а у Немачкој директори формирају засебан ортан Vorstand на супрот Аштас гаји, који има и контролне и управне функције, али чији чланови никад не могу доћи у службенички однос. СОлужбенички однос чланова управног и надворног одбора у акционарском друштву не само да није код нас никаквим законом забрањен него се чак може рећи да је основна идеја, акционарског закона, да извесне функтије које данас врше службеници у акционарским друштвима, треба, да врше чланови управног одбора. У акционарском праву се каже да осу чланови управног одбора, управна власт, она која управља предузећем. Према томе би управни ортан као корпорација, скупина, био директор акционарског друштва. Тако је случај код мањих акционарских друштава: никакав правни посао не свршава се без управног одбора. Код малих банака никакав се кредит не одо|брава без седнице управног одбора. Али у колико се више развија посао у толико је мање могућно да управни одбор као скупина врши фувкцију директора акционарског друштва; Први даљи стадиум је, да чланови управног одбора, поделе међусобно функпије или се смењују (дежурство). И дежурство се код нас све више губи, али код малих акционарских друштава још увек управну власт врши дежурни члан. дакон ни теорија не забрањује члану управног одбора да се прими чиновничкот положаја. Државни Савет има потпуно право кад тврди, да се плате, специјалне награде и тантијеме, које примају поје“ дини чланови управног одбора, за специјалне услуге на које нису обавезни као чланови управног од“ бора, не смеју третирати Као тантијеме по чл.:82. тачка, 2. закона, већ као DPI од несамосталнога, личног рада.

„2, Једно. питање и један одговор

; Оно што нам је дало повода, да. се повабавимо |бени“ однос; наилазимо га и.у одличном коментару пореСавет стао на правилно тледиште и што је тиме лаб „(обавезно "тумачење. Нас интересује овде сам закон [0] непосредном порезу односно његове оригиналне „одредбе O. А код NpymTPa | на јавно полагање рачуна, + _