Narodno blagostanje
Страна 680
nog broja koncesija za otvaranje apoteke, koje osigurava nekima ogromnu dobit.
Ali sa većim brojem apoteka i sa nižim cenama lekova neće biti rešen problem, jer je kupovna snaga naroda takva da su i prepolovljene sadašnje cene ioš previsoke. Redak je slučaj da bolesnom treba jedan lek ili da ga treba jedanput. A malo je kod nas takvih koji mogu produžiti da ih kupuju. Zato treba obratiti pažnju na drugu stranu, kako da se narod 'pouči da što više iskorišćava lekovito bilie, a s druge strane lekari treba da preporučuju način lečenja koji ništa ne košta, kao što je znojenje, inhaliranje, upotreba obloga i sl.
Од 1935 важи у Немачкој систем непроменљивих цена за пољопривредне производе, а од 1936 и за индустријске. - Овај систем има троструку задаћу: да одржи цене на нивоу који одговара куповној снази потрошача, да се регулисањем цена равномерније расподели добит међу произвођачима, и да се извесном равнотежом цена између појединих грана производње које једна другој претстављају тржиште, оствари хармонија у 'самој производњи. Тако би имало да се отстрани цикличко кретање привреде.
Повишење цена аграрним производима у Немачкој
Стабилне цене утичу само посредно на промене у привреди. Оне ће допринети да се одржи равнотежа између појединих грана, уколико је она била постигнута. Али техничко усавршавање, које је различито условљено код разних грана привреде, пружа извесне предности једнима сна рачун других. Обарајући своје трошкове производње рационализацијом може једна индустрија да у исто време изигра задатке које треба постићи контролом цена. Према томе стабилне цене могу се задржати само за извесни период, а затим потребна је њихова ревизија.
Таква ревизија извршена је последњих дана у Немачкој за млечне производе и за стоку одређену за клање. Цене овим артиклима повишене су, а да је то потребно показало се на резултатима производње. Производња млечних производа почела је да се смањује још пре него што је избила сточна зараза. Последњи попис свиња за клање показао је да производња није порасла у оном обиму у ком се предвиђало. Више цене треба с једне стране да дају јачи подражај произвођачима, а с друге оне ће смањити потрошњу, тако да ће се лакше моћи да остваре вишкови производње који се желе постићи. Исти резултати, убрзавање производње извесних грана могу се постићи и на други начин, да се обори цена оним артиклима који се употребљавају као сировине у производњи. Тако је обарана цена вештачком гнојиву да би се повећала производња ражи. Који ће се метод употребити зависи од прилика у којима се налази односна грана привреде.
Godine visoke konjunkture jerezultat naših Su uvek za železnice godine ve-
Finansijski državnih železnica potvrđu- likih prihoda. Kod nas 1929
pretstavlja u tom pogledu rekordnu godinu. Od tada pa sve до 1934 prihodi su opadali kako kod robnog tako i kod putničkog saobraćaja. U martu 1935 uprava železnica je snizila putničku tarifu da bi na taj način ojačala promet putnika i pomogla oživljavanje privrede. Rezultat je bio porast broja putnika do marta 1936 za 25,5%, ali pošto prihodi nisu rasli istim tempom Generalna direkcija železnica je rešila da se tarifa povisi. Ta tarifa je sa manjim izmenama i danas na snazi. Kod robne su pojedini stavovi smanjeni i naročito lane date su povlastice za čitav niz arti-
je prosperitet 1937
она И ИА
НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ
__Бр. 43
Каја да bi se pojačao izvoz i tranzit robe iz susednih zemalja za naše luke. 5 .
1936 jačanje proizvodnje i izvoza odrazilo se i na finansijama železnica. Prihodi su bili 2060 mil. a rashodi 2040,6 mil. din. Tako se pretprošla godina završila sa suficitom od 19,4 mil. din. 1987, kada je polet bio na najvišem stepenu, broj putnika je dostigao rekordnu cifru, ali prihodi su zaostali za onim 1999 kao što se vidi iz daljeg izlaganja. Putnika je prevezeno 59.964 prema 44.412 1936. Promet je bio tako jak da je nadmašio i onaj 1929 godine skoro za 30%o. Ali prihodi, iako su porasli od 536 mil. din. 1986 na 602 mil., ipak nisu dostigli nivo 1929 (706 mil.). Robni saobraćaj je porastao prema 1936 za 229,47%o od 12,424,000 t na 15,216,00 t, ali prema stanju 1929 to je svega 79,16% (19,233.000 t). Prihodi od njega iznosili su 1.604,7 mil. din. prema 1.367,4 ти. Ргеma tome, ukupni prihodi iznosili su prošle godine 2.410,5 mil. din. a rashodi 2.129,3 mil. din. tako da je lane suficit bio 288,29 mil. din. U upoređeniu prema god. 1929, kao najpovoljnijoj godini, prihodi su 1937 bili manji za 270 mil. din. U izveštaju Generalne direkcije železnica navodi se kao razlog za to opšte sniženje tarifa i mnogobrojne i veoma znatne povlastice koje je uprava železnica davala. Mislimo da to nije glavni uzrok nego zaostajanje robnog prometa za 20,84%5 za onim 1999.
Rashodi su povećani i to kod upravne službe za 6,01%, saobraćajno-komercijalne za 6,64%, mašinske za 4,66% i raznih rashoda za 6,83%. Kod održavanja pruga rashodi su smanjeni za 12,40% prema pretprošloi godini. Gubitak vrednosti stalne imovine iznosio je 132,5 mil. din, za 35,60%o više nego 1936.
Na lične rashode izdano je 1.266,3 mil. din. ili 59,679/o od celokupne sume rashoda, materijalne 856, ili 40,83%. Prema 1936 prvi su povećani za 13,99%0 a drugi smanjeni za 7,24%. )
У Немачкој трговац детаљиста досада није морао да води регуларно књиговодство. Сада се стало на становиште да и најобичнији бакалин треба да рачуна, да зна да ли се у његовој радњи може штогод поправити, или уштедети да се смање расходи. Да би он имао такав преглед мора да има књиговодство, јер само оно може да му га да.
У Немачкој ће и мали трговци морати да воде књиговодство
Прошле године су надлежне власти донеле решење којим се препоручује детаљистима да воде књиговодство, чему се одазвало око 30:000 трговаца. Ових дана издано је наређење којом се та препорука претвара у обавезу тако, да ће следеће године морати сваки трговац без обзира на величину радње да води књиговодство. Они који су већ досада водили књиговодство мораће да га прилагоде новим прописима. У извесним случајевима може надлежна власт да продужи рок за почетак вођења књига до краја слеће године.
Пошто знатан број трговаца не познаје књиговодство, организоваће се курсеви за њих. Предвиђено је да свака трговачка радња има да води приманоту, благајнички дневник, књигу о куповини и продаји робе, попис потраживања и дугова. На крају сваке године мораће да начини инвентар и годишњи извештај о раду.
Врло је вероватно да је ова мера донесена не само због ових разлога наведених у званичној одлуци него H због фискалних, Овако ће пореска власт имати бољи преглед пословања и добити сваког трговца и лакше ће одмерити порез. |