Narodno blagostanje

"Страаа 326 ___ –

se: smaniiti primenom. surogata na pr. kazein kod vunenih

„proizvoda i konoplia kod pamučnih.

·Nešto je lakši problem celuloze koja je vrlo važna za „industriju papira i eksploziva. Nemajući u zemlji dovolino ·sirovina za njenu proizvodnju (drvo) talijanska vlada je sta-

·:vjla u dužnost hemičarima da pronadu druge sirovine kojih

„polioprivrednih proizvoda dali su dobre rezultate.

ima dovoljno. Opiti sa slamom od žita, pirinča i još nekih

Зада се

rad: samo o tehničkoi primeni njihovoj. Naposletku ostaje. ioš da razmotrimo ·polioprivredu u

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

Бр. 21

kojoj su autarkističke težnje naipre došle do izražaja. »Bitla za Žito« Vodi se već 12 godina sa promenliyim uspehom. Mada su uloženi silni kapitali u povećanie poljoprivredne površine, rezultati nisu srazmerni naporima i zavisnost od uvoza kako kod žita tako i kod drugih proizvoda. koji _ služe bilo za ishranu, bilo kao sirovina za industriju još uvek nije uklonjena. Uticaj drugog faktora (prirode) je tai koji onemogućuje ostvarenje autarkije na ovom sektoru onako kao što је to učinjeno u industriji. Mi smo o tom problemu pisali u broju 31/38.

HI. KAKO SE ORGANIZUJE AUTARKIJA

i Program. Za ldije mogućno је да зе izvede s uspehom, _ако Je celokupna privreda organizovana i nien rad rukovođen i. kontrolisan sa jednog mesta. Zato su stvorene korporacije za svaku privrednu granu, a njihova krovna organizacija je . Centralni komitet korporacija. Svaka je izradila, svoj pro. gram autarkije koji ie od strane Centralnog komiteta pre-

_ gledan i odobren, kako sa tehničke strane tako i s obzirom

na potrebu harmoničnog razvoja celokupne privrede.

Na svom prvom :zasedaniu u oktobru 1937. Centralni comitet je odredio sledeće smernice za postizanje cilja po-

„stavljenog: vladinim programom:

Povećati poljoprivrednu površinu i intenzificirati pro-

_izvodnju; dati fiskalne i kreditne olakšice; u izvesnim sluča-

jevima dati subvenciju novim preduzećima koja im ie potrebna

+ garantovati prodaju na unutrašniem tržištu artikala čija #se ·proizvodnja želi da poveća; revidirati izvesne carinske staMove i obaveze koje proističu iz trgovinskih ugovora; stVOTiti rezerve najvažnijih proizvoda, dok se ne ostvari puna de„:Hmična autarkija; ustanoviti organe koji će održavati disci-

„plina i koordinaciju u radu preduzeća; ВЕЋ zavoda u ministarstvima koji rade na izvođenju pro-

: CROP „веће на стручном

„Управе предузећа.

и

povećati vlast tehni-

grama; obrazovati kadar sposobnih stručnjaka i Kkvalifikovanih radnika za poljoprivrednu industriju.

Pored Centralnog komiteta korporacija postoji Vrhovna komisija Za autarkiju, kao najviši kontrolni organ Која ima da ispita šta je urađeno i šta još ima da se uradi kod svakog pojedinog plana.

Osvajanje Abisiniie stvorilo je mogućnost za snabdevanje industrije sirovinama koje su se do sada morale uvoziti Obrazovano je 17 akcionarskih društava za pro:zvodnju i preradu sledećih proizvoda: pamuka, uljarica, mleka, mesa, cementa, tanina, briketa, sirovih koža, drva, ruda, električne 0 itd.

da se eksploatacijom prirodnog bogatstva Abisinije O o industrija sirovinama, koje sada mora da uvozi, potrebno je da se plasira veliki kapital kojeg Italija nema. Dok se on ne nabavi talijianska autarkijia moraće da se kreće u granicama koje ioi je postavilo prirodno bogatstvo metropole ı da propagira promenu ukusa potrošača da ih navikava na upotrebu surogata namesto artikala koji su se do sada kupovali u inostranstvu

__ ДОГАЂАЈИ И ПРОБЛЕМИ

Финавсијским _ законом — за 1939/40. предвиђено је у чл. 97 да министар шума и рудника пропише Уредбу којом ће се: регулисати правни н државе и шумско индустриј„Шипад' а. n, реорганизовати предуи рационалном раду у циљу стро-

пословања и појачати одговорност У дневној штампи појавили су се тим поводом написи о комерцијализацији „Шипада“, што мо-

Употпуњавање · комерција=> дизације „Шипада"

финансијски односи између предузећа

го · комерционалног

„же да изазове погрешну претставу о значењу Уредбе. „Шипад“ је одмах од почетка свог рада комерцијализован, и"мао је свој управни и надзорни одбор и његов однос према

: изводњом,

„нила-на своју. руку

држави био је и раније регулисан. Новом Уредбом требало је само употпунити ту комерцијализацију и дати тако основу једном од највећих шумско-индустриских предузећа у Европи да развија своје послове с успехом. Потреба се указала утолико већом што је последњих година, Шипад проширио свој делокруг преузимањем „КриBaje” „H „Дурмитора“ и фабрике целулозе у Дрвару. С друге. стране требало је комерцијални карактер предузећа нагласити јаче, да се на тај начин ослободи задатака који, не спадају на привредно предузеће. Познато је да

„Шипад“ у време кризе продужио с интезивном про да. би становништву пасивних крајева у којима» је. радио обезбедио хлеб. То управа свакако није чинего по директивама владе, и зато

је предузеће морало да западне у финансиске тешкоће из којих га је опет морало да извлачи само министарство. Шипад је у ствари водио један део државне социјалне и коњунктурне политике. Ако је то политички интерес, не може се оправдати са становишта управљања једним привредним предузећем. По ставу нове Уредбе изгледа да ће Шипад убудуће бити ослобођен некомеоцијалних задатака. У члану 11 одређено је да је Управми одбор самосталан и независан у оквиру Уредбе и Статута и да му се не могу издавати никаква обавезна наређења ни одлуке које би претстављале ма какво „оптерећење“ предузећа. Овај израз није довољно прецизан, али се снгурно мислило на то да код управљања предузећем има да одлучује само привредни критериум. По члану 15, који одређује да се бројно стање особља и радништва у предузећу има саобразити стварној потреби пословања предузећа, излази да „Шипад"“ неће више бити оруђе соци-

лјалне политике. Управном одбору се налаже да поступа по

програму рада који се мора донети за сваку годину уна пред, у коме ће бити годишњи. прорачуни и трошковници и обавезе које ће настати за предузеће. Програм одобрава министар шума и рудника, а од њега се може 'одступити само по потреби и по одобрењу министра. Инвестиције се врше по програму, за њих се морају унапред осигурати средства, а ако су веће од ! милион динара потребно је овлашћење министра да би се приступило радовима. Управни одбор састоји се од 9 лица; два. чиновника стручњака, два деловође, Министарства финансија и Државне хипотекарне. банке и пет лица из редова привредника.