Narodno blagostanje

Страна 554

НАРОДНО БЛАГОСТАЊЕ

citeta, prijava i potrebi potrošnje. Odstupanje od jednom utvyđenog plana raspodele sirovina dopušteno je samo u slučaju viših interesa. Za uljarsku industriju banovine Hrvatske odгедије зе globalni kontingent o čiioi se raspodeli za pojedina preduzeća stara banska vlast. Predvidja se normiranje cena ulja koje imaju biti jednake za sve odredišne stanice, kao i plan raspodele jestivog ulja u zemlji prema kome će svaka faбика dobiti određeni prodajni reon. Prerađivači i DrOiZVOdjači uljarica obrazovaće posebne zajednice u vidu prinudnih profesionalnih organizacija. Zaštićeno je maslinovo ulje koje se ubuduće ne sme mešati sa semenskim uljima niti se pak ova ulja smeju prodavati pod imenom »maslinovo ulje«. Za izvršenje ovih zadataka Prizad će putem državne garancije dobiti kredit od 50 mil. din., a pored ovoga preradjivači su obavezni da predujmljuju Prizadu sretstva za otkup uljarica u visini dodeljene im Куоје. Doprinos od 5% za uljarsko-semenski fond ostaje i dalje.

Nova uredba, kao što se vidi, iz osnova je izmenila dosadanji režim uljarica i industrija jestivog ulja. Uredba od 1936 ticala se samo cene i prometa sirovine do fabrike; nova uredba ide sve do Tabrikata t|. do potrošača ulja. U dosadanjem režimu promet sirovine bio je slobodan, jedino ograničenje bila je regulisana marža; sada uljaricama niko ne može trgovati za svoi račun, kupovinu za račun i po nalogu Prizada može da vrši samo onaj koji je za to dobio ovlašćenje. Prizad je po uredbi od 1936 imao ulogu kontrolnog organa, sem u slučaju izvoza odnosno uvoza, a sada je dobio zadatak isključivog kupca i snabdevača sirovinom industrije ulja, kao i regulatora cene sirovine i gotovog fabrikata. Dok je raniji režim obuhvatio samo industrijska preduzeća novi je protegnut i na zanatske radionice koie rade na ušur.

Naiznačajnije promene prema dosadanjem stanju prefstavljaju cene sirovine i fabrikata i teritorijalno ograničenje delovanja Prizada. Pod režimom uredbe od 1936 svaka fabrika mogla je u zemlji nabavljati uljarice odakle hoće tj. vršila je kontrahiranje tamo gde joj је najviše konveniralo. Kada је suncokret postao glavna uljarica centar proizvodnje prenet je na Vojvodinu. Fabrike koje su bile u produkcionom području imale su najjevftiniju sirovinu. Zbog bliskosti sirovine one su uživale neku vrstu premije prema fabrikama koje su bile izvan produkcionog područja sirovine čiju su cenu ulja teretili i troškovi prevoza sirovine od mesta proizvodnje do mesta prorade. Pod novim režimom fabrike u produkcionom području gube ovu prednost, |er će se sirovine obračunavati podjednako za sve fabrike |. ukupni prevozni trošak distribucije sirovine rasporedjivaće se podjednako na svaki kilogram sirovine bež obzira gde se ona bude preradjivala. Isto tako predvidjeno je, da i buduće cene ulja budu jednake za sve uputne Tj. odredišne stanice.

Poslednja odredba imaće za posledicu poskupljenje ulja, jer je nemoguće unapred odrediti jedinstvenu cenu ulju za sve odredišne stanice, pošto su nepoznati troškovi prevoza i distr:bucije ulja. Ti troškovi mogu se saznati samo na kraju kampanje. Prema fome, da bi se oni mogli u potpunosti pokriti moraće se vazda na početku kampanje uzimati u znatno većem iznosu što će fteretiti cenu koju plaća potrošač. S druge strane cene ulju moraće da sadrže ı izvesno povećanje za pokriće rizika u slučaju da cena sirovine bude povećana, jer po uredbi ova se može povećavati sve do uoči Žžetve pojedinih uljarica. U svakom slučaju odredbe o jedinstvenim cenama sirovima za sve prerađivače i ulja za sve odredišne stanice, kao i ona o reoniranju prodaje ulja nametnuće potrebu stvaranja jednog posebnog ureda za ove poslove.

Prodaje fabrika do sada nisu bile fteritorijalno ograničene; svaka Tabrika mogla je da prodaje svoj proizvod gde je htela. Novi režim predvidja odredjivanje prodajnih reona

"Бр. 54

та ројефшпе Тађике. Ргегадџуаата зе пајахе да зе 57055 pridržavaju svojih.reona prilikom prodaje ulja, a izuzetke i tom pogledu odobravaće Ministar trgovine i industrije u sporazumu sa banom Banovine Hrvatske. Na ovaj mačin nova uredba tangira komercijalni kapacitet preradjivača koji se do sada, ukoliko nije bilo medjusobnih sporazuma o prodaji. određivao konkurentskom snagom pojedinih. preduzeća. ЏКоliko je jedno preduzeće bilo konkurentski sposobnije utoliko je radijus njegove potrošnje odnosno komercijalni kapacitet bi veći i obrnuto.

Nova uredba iskiučuje delatnost Prizada na teritorii banovine Hrvaiske. Formalno ingeremcija Prizada priznaje se i za teritoriju banovine Hrvatske, ali izvršenje poslova unitrašnjec prometa za račun i po nalogu Prizada može da vrši ustanova koju odredi ban. Stvarno Prizad na teritoriji banovine Hrvatske ubuduće neće moći da radi ništa, zašta se unapred ne dobije saglasnost bana odnošno ne odredi ustanova, preko koje bi Prizad imao da izvrši odnosni posao. Ovakva postava, — koja izaziva čitav niz fehničkih, organizacionih i finansijskih problema na koie ćemo se drugom prilikom vrafifi, — pretstavlja krupan korak u cepaniu unutrašujeg ržišta na dvoje o kome probemu pišemo АЕ na drugom mestu u ovome broju.

Nova uredba o uljaricama i jestivom ulju u našoj intervencionističkoj politici pretstavlia u stvari prinudan kartel u kome sudeluju proizvođači i prerađivači sirovine sa Prizadom i odgovarajućom ustanovom banovine Hrvaiske. Proizvodjačima sirovine država garantuje cene i otkup celokupne proizvedene količine; preradjivači su obavezni na preuzimanje po odredjenim cenama, njima se odredjuju kontingenti proizvodnje, cene po kojima smeju prodavati gotove Рта о 05. 1 Бепо Ија na kojoj ih smeju prodavati.

Државни приходи у јуНУ дали су 1.0693 мил. дин. или 5,3% више но што је било предвиђено односно 10% пргко остварених прихода У истом месецу прошле године. Прилив прихода у јуну био је врло добар; поједине врсте дале су "следеће Рр=-

Непосредни порези су подбацили и у јуну

зултате: Предвиђено Остварено + или— % у мил. дин. · Непосредни порези | 2042 195,3 — 4,4 Посредни порези 960,9 301,6 = 15,6 Монополи [850 | 2048 + 9,9 Државна привреда 351,6 364,6 -- 5 Од тога: – железнице 219,8 936,0 sk 3 пошта 53,1 44,5 — 16,4 шуме 9,6 12,5 + 904 рудници 19,9 19,0 __ 9

Подбацивање непосредних пореза у јуну претставља сезонску појаву. Од априла до јула порески приход сваке године је најслабији. Али ако се узме у обзир скорашње повећање пореских стопа и јунски приход ранијих

година (1989 г. 185,9 мил. дин.) онда излази да је ова ка-

тегорија прихода осетно подбацила. Приход од општих не. посредних пореза подбацио је предвиђање за 35,2%, док је приход од посебних пореза дао 52,8% преко предви-

Бања. Посредни порези од свију прихода држе се најбо-

ље; од како је избио рат они стално одбацују преко прелвиђања. У јуну повећање прихода код трошарине износи 30,1%, код такса 21,2%, док је приход од царине подбацио предвиђање за 4,8/е. Приход од монопола био је та-

"кође већи од. предвиђања што долази услед извоза дува-