Narodno blagostanje
Страна 696 НАРОДНО
БЛАГОСТАЊЕ по Бр: 44
su Banovini Hrvatskoj uglavnom oni prihodi neposrednih poreza, koji u svim državama vrlo često, a pogotovo danas, podbacuju. S ovakvim mprihodima se dakako ne mogu погmalno vršiti oni financijalni zadatci koji se proračunom predviđaju. Sada se već počeo izgradđivati proračun za slijedeću godinu, pa ije prije njegove definitivne redakciie potrebna
теу ја Нпапсцате пагодђе«.
Банска власт забранила је оКонтрсла сесбе капитала туђивање свих већих индуиз Бановине Хрватске стриских, трговинских и 38· натских предузећа и одржа-
вање макаквих скупштина акционарских друштава, и наредила да се морају регистровати све акције. Нисмо још добили „Народне новине“ да према оригиналном тексту донесемо приказ ове Наредбг.
'Послужићемо се за сада подацима из дневне штампе.
Трговачка предузећа чија вредност прелази 100.000
"динара, затим индустриска и занатска чија вредност
прелази пола милиона, не могу се отуђивати ни у целини ни делимично без одобрења Банске власти.
За отуђење потребно је затражити одобрење молбом у којој ће бити подаци: име, врста и седиште фирме; имг, народност и вероисповест, занимање и боравиште сопственика, односно сувласника радње, као и родитеља оног који жели да отуђи предузеће у целини или делимично. Исти подаци морају се навести и за купца. Назначава се вредност имовине која се отуђује и разлози отуђења. Банска власт ће то проверити и мора да јој се допусти преглед књига. После тога приступиће се решавању молбе.
До даље наредбе забрањено је одржавање конституирајућих скупштина, редовних и ванредних скупштина акционарских друштава, односно и то ће бити допуштено само по молби.
Сва акционарска друштва на подручју Бановине Хрватске у року од 8 дана морају да код Одељења за занатство, трговину и индустрију у Загребу региструју бро: изданих акција и да наведу лица код којих се и у коликом броју налазе акције. За акције које гласе на доносиоца и за које не зна у чијим се рукама налазе, управа друштва саопштиће име лица које је са тим акцијама вршило право акционара. Ако на скупштини није била заступљена цела уплаћена акционарска главница, управа друштва саошштиће у кога би се евентуално могле да налазе акције које се нису појавиле на скупштини. У циљу евиденције оснива се катастар акција.
Прва карактеристика ове Наредбе је у том да ограничава један од два саставна елемента права сопствености. То су право употребе и право отуђења. Сопственик предузећа, чија вредност прелази означени износ не може више да самостално одлучује код избора лица коме ће да про-
Кад споразум буде готов у погледу цене која има да се плати треба да се тражи одобрење власти. Наредба није нормативна у погледу лица која могу да купе. Каже се само да купац и продавац морају да буду означени, 4 доношење одлуке је дискреционарно право Банске власти. Према томе не важи коментар који се појавио у једном делу штампе да се овом Наредбом ишло за тим да се онемогући фингирани пренос сопствености са Јевреја и странаца, да би се тако извесним предузећима дао карактер националности, Пре свега, национална су предузећа и она која су у јеврејским рукама. Националност привредног предузећа процењује се држављанством и боравиштем сопственика. Странац који је унео сав свој капнтал у земљу, У намери да остане ту и да ради, фактично је повећао национални капитал иако је странац, Тако ге гкономски. По тексту Наредбе не може се закључити да
је она дошла у вези са Уредбом о забрани Јеврејима да воде предузећа која производе животне намирнице или тргују њима. Забрана преношења односи се на сва предузећа. Дакле за објашњење ове Наредбе треба знати како се у Хрватској уошште гледало на извесна привредна пи тања па да се да прави коментар.
Сва Наредба донесена је после дуготрајне дискусије која је вођена у штампи, поводом сеобе капитала из Хр. ватске и тражено је од Банске власти да је забрани. Ми смо поводом тога писали да не постоји сеоба капитала, иако нисмо искључили могућност, да до тога дође обзиром на идеолошки став према капиталу уопште. Контрола преношења сопствености има тај знири циљ. Пошто Банска власт има одрешене руке код одобравања може онз да донесе одлуку, без обзира на држављанство и веро. исповест, према самом боравишту лица које би требало да купи. Главни циљ који је хтела да постигне Наредба је онемогућење сеобе капитала. То потврђује и „Хрватски дневник“ који сигурно има најбоље информације “ мотивима који су одлучили код доношења Наредбе. „Одјел за занатство, индустрију и трговину моћи ће да развиј врло корисну дјелатност, да спријечи једну незгодну појаву коју је наша јавност пратила с оправданом забрину“ тошћу, а то је бежање неких предузећа из Хрватске и њихово отуђивање“. (Хрв. днев. од 31-Х-1940).
(Ова Наредба донесена је на основу Уредбе којом је Бан Бановине Хрватске овлашћен да путем наредаба, које ће имати законску снагу, регулише сва питања која се односе на оснивање, пословање, отуђивање и ликвидацију свих врста привредних предузећа, уколико се ради с. пословима из надлежности Бановине Хрватске. Уредба открива делокруг Банске власти по овом питању, и према томе показује по ком ће се критериуму доносити решења код тражења за пренос сопствености.
Запрека селења је главни циљ, али није једини. Јер ако. је и вероисповест од интереса код лица које купује, може се у пракси да примени аријевски принцип, иако по слову Наредбе то не следи.
Да би могла да контролише сопственост Банска власт укинула је акције на доносиоца. Убудуће оне гласе на име и биће све регистроване у катастру који се оснива у том циљу. Овим је требало онемогућити фингиране пренос, Уствари то се не постизава. Је ли пренос фиктиван може да се контролише само на један начин, контролом исплате куповине. Међутим, никад се не може да спречи да продавац врати новац купцу, односно да му да раније новац којим ће бити фиктивно исплаћен.
Примена ове Наредбе може да буде од огромног значаја по јединственост привредног подручја, које гарачтује Уредба о Бановини Хрватској. Под појам јединства трговенског подручја спада несумњиво слобода циркулације капитала у границама државне територије.
Укидањем акција на доносиоца и завођењем само акција на име укида се једна стара тековина акционарског права и трговачког права уопште. По Уредби о Бановини Хрватској трговачко право спада у надлежност државних власти, јер законодавство по овој материји спада у послове које су од већег значаја по опште интересе државе. Нашим трговачким законом у 5 221 одређено је да само акције, за које је везана дужност споредних повремених неновчаних давања, морају да гласе на име. Иначе се оставља правилима друштва да одлуче хоће ли акције да гласе на име или на доносиоца. Наредба је дирнула у материју трговачког закона заводећи акције на име. 'За оста: ли део државне територије важе и даље прописи трговачког закона. Наредба је донесена на основу Уредбе, али у