Naš narodni život

спаљнвања оннх мртваца за које се веровало да су вампири, са мађијама н врачањима, Код других је обичаја било попустљивије, те их је оставило на миру, само су поред њих наметнути и хрншћанскн. Такав је случај са Крсним Именом, које је првобитно било култ претцима. Хришћанска црква је тај култ у овом обичају заменила култом хрншћанским свецима, па га тако предругојаченог задржала. Исти је случај и са побрати.мством и усиновљењем, првобитннм народним вештачким сродствима, које је црква задржала, створившн за њих нарочите молитве. Само они народнн обнчаји, који нису дубоко засецали ни у државну организацнју и државне потребе, ни у црквене одредбе и црквени морал, остали су у широкој маси народној готово недирнути, илн су само овлаш додиривани. Такав је случај са многим економским (земљорадња, сточарство, бачнјање, лов, риболов, моба, седељке, спрега) н медицннским обичајима (предохране, лечења, бајања, ношење болесника на изворе). * ❖ Ово прилагођавање обнчаја државној организацији и одредбама хришћанске цркве нмало је у различитим крајевима нашега народа различиту судбину. У јужннм и источним кајевима оно је трајало докле су трајале и слободне наше државе v њима, до друге половине XV века. Кад су нх Турци покорили, з' њима је нестало владалачких династија и племства који били представници државне организације, па је, наравно, са њима нестало и оних социјалннх одредаба које су важиле у нашим државама средњега века. Остала је била само широка маса простога света. Турака се мало тнцало какав he живот водити њнхови потчнњени поданици; њнма је било главно да раја буде мнрна, да плаћа обавезе, да врши кулук и да има у сва-

28

НАШ НАРОДНИ ЖИВОТ