Naš narodni život

народна традиција, замењен је жртвовањем овна или петла, чијом се крвљу прска зграда која ће се зидати, Приношење људских жртава да би година била плодна замењено је тиме што се у неким крајевима, гради људска фигура и баца у реку. У другим крајевима је ЉЈ/дска жртва замењена тиме што се баца, или само потапа, у реку свеште.ник или неко други из процесије док иде по пољу. После ослобођења од Турака и у Црној Гори и у Србији настаје слабљење народних обичаја. И npe ослобођења они нису били ни онако чести ни онако свежи и потпуни као у даљој старини. Само време их је проредило и раслабило, али их је ипак било толико довољно и тако добро одржаних да се противу неких од њих предузму врло озбиљне мере. Владике и кнезови Црне Горе у XVIII XIX веку морали су често пута бити врло оштри противу неких обичаја, који су били штетни или су били у очевидној супротности са државним редом, са напредним судством, са хришћанском ре-лигијом и са здравим разумом (отмица девојака и жена, мегдани у којима се скупи свет и с једне и с друге стране и изгине, освета и тако даље). 1 И вођи устаника противу Турака у Србији, Кара-Ђорђе и Милош Обреновић, имали су исто тако досга посла противу сличних обичаја. Читав је низ њихових наредаба противу отмице девојака и жена, народне социјалне управе, казне селски, освете, раскопавања вампира, гоњења вештица, седељака v тако даље. 1 Тако су од ослобођења на овамо, утицајем државних власти и пнсаних закона, прибављањем већег ауторитета хришћанској религији,

1 Види Ј. М. Јовановић, Закоиодавство у Црној Гора у XVIII u XIX веку< Архив за правне и друштвене науке књ. IX и X, s Види Српски Етнографски ЗСорник, књ. XIV. 391—461 и књ. XIX, 447—467.

35

НАШИ НАРОДНИ ОБИЧАЈИ