Naš narodni život

средњеевропских занатских производа, које доносе југословенски мајстори из земаља под Аустријом. Та се утакмица, на наше очи, ла ошо завршава у корист Средње Европе и њене културе. Старнх •оријенталних накита, одела и кућа све је мање, и није далеко време кад ће по југословенским варошима које су биле под Турцима, оријентални занатски уметнички производи сасвим престати да се израђују, а њихово ће место потпуно заузети израђевине нових средњеевропских мајстора, који су често пута чисти техничари, или фабричне израђевине. б) Западна варошка занатска уметност међу Јужним Словенима остала је у многоме са својим словенско-романским карактером, а терминологија за израђевине, алате и занатске организације је или романска или словенска, или и једна и друга. Сем тога наш је запад претрпео огроман немачки утицај. 2) Варошка народна уметност је одвојена од занатске. Њу раде и негују жене у својим кућама, и огледа се на њиховим тканинама, плетиву, везу и чипкама. Не може се рећи да на њу није била без угицаја и занатска уметност, али је у главноме производ куће, са одвојеним развојем од занатске уметности, зна је и ради, нека боље, нека лошије, према способности и укусу, свака варошка жена. Оно што се на варошкој народној уметности јасно види то су: на истоку утицаји византијски и турски, а на западу романски и немачки. II Сеоски уметнички тип, или простије, сеоскауметностје наставак старе словенске уметности коју су Јужни Словени донели долазећи на Балканско Полуострво. Она није остала онаква, каква је била у старо време. Током времена, утицајем народа које су Јужни Словени затекли и који су доцније долазили, и напретком жултуре, она се врло удаљила од своје првобитне

67

НАША НЛРОДНА УМЕГНОСТ