Naš narodni život

основе, и гдешто се уздигла врло високо. Она се огледа у радовима југословенских сељака: грађење кућа, ковчега, преслица, свирала, столица, разних дрвених судова и у радовима сељанака: тканина, чарапа, везова, чипака и тако даље. Сеоска уметност није свуда једнака, већ локално варира., Сем разлика које су долазиле утицајем различитнх туђнх народа на разним местима, има и такзих које су дошле из других узрока. У крајевима снромашним, планинским, одстрањеним или мало приступачним утицају, она је проста, без много детаља и добро очувана све до данас. У крајевима имућнијим, али исто тако одстрањеним од утнцаја модерне културе, она је врло раскошна, комплицирана, са много варијација и са пуно лепо нзраженнх детаља и исто тако очувана до данас. У крајевнма отворенима, лако приступачнима н онима у којима је био јак утицај вароши или широке модерне културе, она је попустила и уступила место било варошким обрасцима, било шареним фабричним пронзводима, који облнком и бојом потсећају на старо народно шаренило и боје. (Војводина, делови Хрватске, Словеначка). Овде је потребно учинити једну напомену. Елементи туђих уметности, који су угнцали на стварање југословенске народне уметности, ма колико да су били различити, нису били у стању да потпуно пресеку везу међу југословенским народним уметничким творевинама у различитим крајевима и да створе две или више југословенских народних уметности, које би се међу собом дијаметрално разликовале. Један заједнички југословенски дух био је на свима местима исти. Он је све, и најразличитије туђе уметничке елементе саображавао и сводно на једно идеално југословенско јединство у народној уметности. Ко сравни филигранске занатске радове или златни вез на оделу из источних и западних крајева југословенских земаља, или везове на сеоским кошуљама, на при-

68

НАШ НАРОДНИ ЖИВОТ