Naša književnost

Сликарство и вајарство народа Југославије Х!Х и ХХ века у 401

Па ипак, извесни стилски облици грађанског распада мање су показани. Оне слике у којима се превише испољавају фовистички, кубистички и надреалистички елементи париске школе већином су искључене. ж

Дуго времена је Париз дириговао развитком уметности. То није био случај. Земља у којој је грађанска револуција најодлучније и најдоследније проведена постала је средиште напредне културе. Из ње су израстала нова стваралачка посматрања и истински и живи садржаји. Али Париз, у коме је Бастиља збрисана и права човека била прокламована, Париз велике грађанске револуције и устанка „Комуне“, преобразио се у земљу империјалистичких и капиталистичких интереса, у којој је постала једна нова Бастиља, коју тек треба разорити. Она класа, која је 1789 у Француској дошла на власт, носила је у себи развитак и напредак. А та иста класа, сада, у фази опадања, постала је препрека развитку. У једној другој земљи, у Совјетском Савезу, радничка класа преузела је идеје човечанства. У истини, данас је Париз само град успомене. Легенда његове величине је блистави плашт под којим се више не развијају обиље и снага једне класе у уздизању. Додуше, и Париз има свој снажни пролетаријат, своје борце за нову и бољу стварност. Али званични Париз појачане експлоатације и колонијалног подјармљивања, укључен и потчињен великим силама, не може нам служити за узор: ни философија егзистенцијализма, ни формалистички и психоаналитички коров једне уметности пуне тешких мора и чистог естетизирања. Доживљај наших народа у овим изванредно тешким годинама, годинама изванредно победоносним, треба да постане таква снага у душама наших уметника, тако да они створе дела по вредности равна тековинама народно-ослободилачке борбе.

А та уметност, кад створи дела, рођена из дубине и доживљаја новог живота, биће тако добра, права и истинита, да ће Париз моћи да учи, као што су раније поколења учила у Паризу.

Је ли то нескромна, нестварна визијаг Биће стварна, ако јој се уметници посвете са довољном озбиљношћу, будном савешћу и неуморном марљивошћу.

На нашим уметничким школама предаје се још увек много формалистичког лажног учења. Наши уметници су даровити, наша омладина жели и у уметности да пође новим путем. Наша традиција је богата. А наши народи захтевају да једна нова уметност, пуна љубави, дела и топлине, одрази њихов живот.

ж

Па завршетку наше шетње кроз изложбу, прелазећи погледом једно и по столеће уметничког стварања наших народа, можемо извући

26

3

с ан

ЗА Ила И И

Миа