Naša književnost

МУЗИЧКИ ПРЕГЛЕД

„КНЕЗ од ЗЕТЕ“ ПЕТРА КОЊОВИЋА

У Коњовићевој музичкој драми „Кнез од Зете“ треба! расмотрити, пре свега, низ метаморфоза које је претрпела нит сижеа од историске истине,

од реглних чињеница до драмског уобличења што га даје композитор У своме либрету.

Кнез Иван Црнојевић, амбициозни владар Зете, који се у својој аутократској политици приклањао савезу са Млецима, а затим са Турцима, који је за своје услуге примио и млетачко племство — таквом својом политиком довео је дотле да је Зета са завршетком лозе Црнојевића свршила и са др: жавном самосталношћу. Иванов пак син Ђорђе (у народној књижевмости и белетристици Максим) који се, уосталом, срећно ожекио Млечанком, наставио је политику свога оца и, на крају крајева, прешао У Цариград н потурчио се.

Прва, не нарочито значајна метаморфоза тих историских збивања је

народна песма, која додуше потенцира јунаштво, славу, витешке врлине

Прнојевића и доводи до контаминације лица, у овоме случају два брата Дрнојевића, чије животне путеве меша, испреплиће и историски не сасвим верно приводи крају, али, у суштини, прати их осудом и скоро као неким

проклетством.

Друга метаморфоза је у Коастићевој трагедији „Максим Црнојевић“. У своме драмском првенцу, који носи трагове драматуршке невештине, у намерно уметаним ситуацијама ради драмског ефекта, Костић се кроз романтичарски патос, хиперболично приказане личности, кроз невешто пренете елементе шекспировских сцена и ликова, још више удаљио од стварности, сводећи суштину драме на проблем двојништва и на љубавни заплет, уз који је сва остало успутна декорација.

Драму Лазе Костића, претоварену афоризмима, језичним играријама, мноштвом лица и ситуација, прерадио је Петар Коњовић и тако је историја оца и сина Црнојевића доживела своју трећу метаморфозу и у исто време крајњу деформацију. Од херојске, романтичарски обојене драме Лазе Костића постао је симболично-мистични оперски либрето Петра Коњовића. Реални друштвени односи потпуно су претворени у артифицијелно фразирање, здраве покретачке снаге сасвим су замењене резигнираним фатализмом и

625