Naša pošta

306

Ми две (1927), Охола (1927), Узбуђени (1928). Две њене књиге добиле су награду Француске академије.

Претпоследња њена књига, Ружена, која нас је посебно заинтересовала, добила је Народну награду ва књижевност.

Позната романсиерка ми је написала на њеној књизи да ју је саставила уобравиљом и стварношћу. У карактеру једне своје јунакиње црта саму себе. Ја мислим да те речи дају посебно обележје и вредност дела. Женски писац, који са толико искрености говори о себи и о другом, буди још више наше интересовање. Радо га следимо у његовом опису. Г-ца Сизана Мартино Хоћемо да преко редака познамо њега и оне које он запажа.

Нећемо бити нескромни да почетнички оцењујемо романсиерку награђену од Француске академије. Читаоце „Наше поште“ више ће интересовати како романсиврку — из поште у Паризу — оцењује у „Реле-у“ компетентни —- њен колега по струци и перу — Андре Дево.

Г. Дево сматра г-ђицу Мартино романсиерком у правомсмислу те речи. Њено дело, вели, дише моћним дахом, без прекида, без извештачености у развијању сплетова. Њене личности се одликују сталношћу која их прати до патетичног завршетка како срце куца. Мартино описује и испитује женске осетљивости, и тада остаје жена којој осећај надвлађује разлог. Супротно мушкарцу, који је више склон умовању, контролисању учина и уздржавању својих осећаја. У томе налази разлику, дисосоцијацију између женске и мушког, из којих опет потиче сагласност у животу за коју је потребно узајамно разумевање. То што не бива тако често. Отуда и равочарења. ___Сизана Мартино, пише Дево, посветила се тим интимним драмама. Смело проучава психолошке узроке, тајне душе, не да их осуди већ да их разуме и улије Наду која држи људска бића. Том драматском страном живота, романсиерка се равликује од безброј романа који се јављају сваког дана и који се брво забораве. Личности из њених романа су морално здраве, очуване, али подложне спољним утицајима и тајној реакцији осет-

љивости. Њене личности иду кораком модернизма али поштују

стари морал и индивидуалну слободу. Руковођене су савешћу али понекад се опеку на ватри својих пасија. Приказује нам искрене личности, савремену жену која, кад се удаљи од ре-

па а ока А А За ова