Nova Evropa

Покрали су све библијске пророке, еванђеље, европски хуманизам, етички социјализам, и уопште сваку признату меру друштвене правде, па су онда бестидно бадили преко свега тога систем крви и насиља... У чем се за време те перијоде револуције могла састојати улога руске жене“ Она се, природно, јавља као друштвено-заштитна, снага у најбољем смислу речи, и као таква постоји и сада.

| Хтели бисмо, на овом месту, покушати уклонити једну довољно раширену заблуду. У литератури о бољшевизму, и руској и страној, често се читају тврђења о знатном учествовању руске жене у крвавим актима такозваних »чрезвичајки«. За време ослобођења. Јужне Русије испод совјетске власти, радила, је тамо, под управом врло искусних судија, једна нарочита, комисија, за испитивање бољшевичких поступака. Објављени извештај те комисије одлучно је опровртао горњу оптужбу. Истакло се, том приликом, да се једна. од особина, бољшевичке методе састоји у попуњавању бољшевичких званичних редова људима душевно разравнотеженим, морално дефектним, а понеки пут и такима који се налазе на самој граници душевног обољења. И ако се у служби неке »чрезвичајке« нашла жена, показало се свакад да је узимана из средине онаких неурачунљивих лица, Тако је у једном граду Јужне Русије била политички комесар једна жена, коју су и пре револуције знали као ненормалну, и која се неколико пута налазила у лечилишту за, душевно болесне. За време бољшевичке владе ишла је у мушком оделу, и, из неког разлога, носила увек уз себе шпаду, а на себи велики медаљон са сликом Троцкога. Одликовала се необичном суровошћу, и на њена потказивања је неколико десетина људи изгубило главе. Та појава се може узети као типична. Али се само по себи разуме да се руска жена не може чинити одговорном зато што се на површину друштвеног живота повлаче индивидуе им таке врсте. | Као што је познато, совјетска, влада, је, у намери да поруши све друштвене ослонце пређашњег живота, одлучила увести врло грубе и неприродне »реформе« у област брачног права, ударивши осетљиво по грађанском устројству породице. Чињени су покушаји да се школе преобрате у комунистичке агитацијоне трибуне, и организована, је у свакој школи такозвана »комунистичка, јачејка«, чији су чланови — деца — дужни били мотрити на политичку поузданост својих другова, па чак и својих родитеља. Ну ако су мере као што су, например, затварање банака, затварање трговина и конфисковање имања — које до темеља потресају народно-економски организам — насиљем и могле бити проведене, провала у интимност породице и у организацију и живот школе изазвала је силно и неодољиво опирање у целоме друштву. Главну друштвено-ваштитну улогу носила, је и ту, пре свију других, руска жена. | 'Га се улога руске жене тешко запажа споља. Она се може поредити с улогом ћелијица, које сједињују и исцељују покидана ткива, човечјег организма. Друштвени значај те улоге је, међутим, огроман. Чува се породица од проваљивања силовите улице у њу, чува

12