Nova Evropa

За religijoznom ocenom Zapada potpuno se slaže i Hilozoiska ocena, Od slavjanofila pa do danas provlači se kod nas svoje vrste filozofska borba sa Zapadom, a glavni je motiv te borbe apsolutno nepriznavanje već samih pretpostavaka duhovnog života na Zapadu, Zapad je davno izgubio unutrašnje duhovno jedinstvo, unutrašnju celost; dahovni se život tamo davna raspao na niz odeljenih i nezavisnih slera; i ta je razdrobljenost i raščupanost duha tako neobično raslabila evropskog čoveka, Izmedju misli i dela, izmedju intelekta i tvoračke akcije, legao je neki dubok procep, usled koga je misao počela gubiti vezu sa realnošću, i, pletući se u čisto subjektivnoj sferi, prestala da jasno nosi u svesti svoju ontološku funkciju, Odnos čoveka prema prirodi takodje se narušio, istovremeno sa gubitkom iskonske celosti duha: čovek je zaboravio na svoje kosmičke zadatke, izgubio svest o svojoj ulozi u svetu, dobrovoljno se potičinio krutoj prirodi, i postao njen rob i njem delić,

Religijozna i filozofska analiza dotiču se više skrivenih oblasti evropskog života, teže da razjasne glavne povode duhovne obolelosti Zapada, S druge strane, etička i estelička ocena imaju posla sa evropskim čovekom i s evropskim životom onako kako nam se neposredno pokazuju, Estetska kritika dopunjuje ono što je ranije bilo zabeleženo o etičkoj oceni Evrope, Kod Gogolja se prvi put javljaju snažni estelički mofivi; on je prvi govorio o trijumfu iri vijalnosti, o prestanku nekadašnjeg entuzijazma, veličanstvenostii i blagorodstva u Evropi »Mi imamo čudan falenat da sve pretvaramo u ništavilo«, pisao Je Gogolj, i što je bolje upoznavao Zapad sve je više osećao njegovu bolest i njegove tajne neduge, Naročito snažnu esteličku kritiku Zapada dao je medjutim Hercen, Izgubivši religiju, on nije bio izgubio utančanosti shvatanja, niti duševnu dubinu, usled čeđda mu je Шохобја 1 imala tako tragičan karakter, Sva snaga njegova neugaslog romantizma prešla je u estetičku sferu, i on je silno mrzeo duhovno filistartstvo Evrope, Genijalne Hercenove radove, napisane u Фот smislu, nikada ne može zaboraviti ruska duša; Hercen je u njoj razvio naročitu osetljivost prema svima izrazima duhovnog filistartsva, Sa istim estetičkim motivima sreli smo se i kod Ljeontjeva, ali, koliko su Hercen i Ljeontjev u tom bliski toliko su u svemu ostalom daleki jedan od drugoga,

Ne bi bilo pravilno sumirati rezultate kritika evropske kulture kod Rusa u formulu: da »Zapad gnjije«, Ne, ta formula ne izražava, osnovnu ideju, dijalektički razvijenu u istoriji ruske misli, koliko smo se mi s njome upoznali, Osnovna ideja je u [ај и, да је Zapad religijozno oboleo; izvor njegove tragedije u tom je, što, postavivši sebi religijozan zadatak, nije umeo ovladati onom religijoznom snagom koja mu je bila dana, nije pošao onim religijoznim putem koji je stojao otvoren pred njim, U optužbama, sa kojima, se ruska misao obraćala k Zapadu, ta osnovna ideja, neistupajući uostalom uvek sa punom jasnoćom, odredjuje dijalektiku borbe sa Zapadom, S užasom, i s odvraćanjem, i sa bolom i gnevom, konstatuje ruska misao »prazno mesto« u evropskoj duši, Du-

191