Nova Evropa

звања, неће угледа међу људима који је се клоне, већ одбацује материјалистички поглед на свијет и на читаво д нашње друштво, и тражи нову заједницу рада, у Палестини. Тај се сукоб јавља између старијих и млађих на Западу; док је на Истоку, гдје живе велике јеврејске масе неподвојене, положај мало другачији; страшно сиромаштво које тамо влада међу народом, који великим дијелом и нема правог звања, а с друге стране стара и престрога религијозна традиција, ортодоксија, главни су елементи противу којих има тамо да се бори омладина. У првом реду бира она тамо само продуктивна звања, сада стоји на страни социјализма, који заступа двјема великим странкама, а који је дијелом различан од социјализма других народа, На Истоку је много јачи покрет емиграције у Палестину него на Западу; тамо је, у некојим градовима, читава омладина спремна на исељење, и младојеврејски културни покрет толико је снажан, да је проми енио језик млађих од „јидиш“ жаргона на чисто јеврејски.

Омладински се покрет данас брзо развија међу Јеврејима читавога свијета; у сваком, и најмањем мјесту (и у Југославији) налази се по омладинска група која узима учешћа у њему, и свака земља има своје савезе јеврејских омладинских друштава,

Ако се пита, шта је омладински покрет досад створио позитивно, може се одговорити: да је, у првом реду, ослободио јеврејску омладину од оних п знатих неизмјерно јаких веза и стега фамилије и индивидуалистичког штреберства, освијестио је, и показао пут к оздрављењу појединаца и народа као цјелине, Он је, затим, омладину и нацијонално освијестио, приведавши је к јеврејској култури, и јеврејскоме језику. Напокон, препородио је омладину и физички, спортом и радом на пољу и у башти (многа омладинска друштва имају вртове које сами омладинци обрађују). Услијед свега тога, овај покрет дјеловао је и на избор звања и каријере, јер је добар дио омладине оријентирао према Палестини, одбио је од посредничких послова и радња и превео ју опет к продуктивнијем живовању, пољопривреди и занатима. У већим јеврејским центрима постоје сада уреди за избор звања; ту се врше испитивања међу омладином с помоћу најмодернијих психотехничких метода, истражује се способност за звање, савјетује се и упућује у школе, посредује се за мјеста, и дјелује у смјеру избора продуктивних послова, i

Омладински покрет пробудио је у јеврејској омладини и педагошки интерес. У свим друштвима омладинци много читају дјела модерне педагошке литературе, пишу и сами о овим проблемима, а у већини друштава баве се старији о дјеци, другују с њима, уче, пјевају, иду скупа у природу, ит, д. Омладински покрет преображава полако дух школе у смјеру нових тежња и теорија, а створио је већи неколико сасвим модерних школа, које су прекинуле с насиљем и раде на посве новој основици (напримјер Бернфелдова дјечја колонија крај Беча). Напокон, а и то је веома важно, омладински је покрет створио на хиљаде и хиљаде младих пијонира, који су отишли у Палестину, који су оставили домове, студиј,

356