Nova Evropa

и 30%/о, При оваком стању ствари, хоће ли наш задругар којега је срећа обдарила новцем улагати своје сувишке на задругу за 1009/, или ће их дати у приватне зајмове са 30%/07 · Страшно је то искушење за њега, при којему он обично подлегне, —- надвлада егојизам. Зато су наше задруге — биле оне Рајфајзенова или Шулце-Делићева састава —- данас сасвим оскудне улошцима, јер задругар пази прво на свој особни интерес па тек онда на онај задруге. Томе је злу свакако много допринео Рат и његове тешке последице: оскудица новца, скупоћа живљења, те велика јагма за стицањем капитала, Поратни задругар није више онај што је био пре Рата, У пословном спекулативном свету два се појма етојизам и алтрујизам — непрестано крижају, сукобљавају, Новац, који се увек сматрао средством, данас је постао сврхом. У тој поратној струји, морамо са сажаљењем констатовати, да су се и многе задруге дале завести са своје праве колотечине, јер су њихове управе више гледале на матери-

јалне него ли на моралне успехе,

Треба разликовати банку од задруге. Прва иде за послом, новцем, добитком, друга за човеком, његовим душевним и телесним подигнућем. Наше задруге, особито по селима, када би биле вођене у правом духу својих утемељитеља, постале би јавне школе рада, реда, морала, и одгоја народа. Када сеоско дете од 12 година изучи основну школу, идеу поље за послом, заборави књигу, и без добра надзора више пута залута, постане неваљалцем; када одрасте и ступиу задругу, долази опет под надзор и друштвену стегу. Већ у смислу друштвеног правилника не сме задругар да буде крадљивац, парбаџија, смутљивац, не сме ништа учинити чиме би кварио углед задруге, која га у том случају искључује, Ово је она морална страна наших задруга, којој би се имало посветити више бриге него ли новчаном и трговачком пословању, или барем успоставити равнотежу између једног и дру-

гог подручја, да се уз материјалну корист оћуте и моралне благодати ове установе,

Поратно стање нашега друштва намеће нам и нарочиту дужност, да успоставимо и моралне вредности, које је Рат покварио, да пробудимо самосвест наших задругара на вршење задругарских дужности, Опћи интерес мора се претпоставити приватному, улога новца мора се изменити, исправити, да постане опет средством а не да буде циљем; ружноме егојизму мора се супротставити племенити алтрујизам, а јавни морал има да предњачи свим материјалним господарским интересима. По мом скромном мњењу, ове би смернице морале опет доћи на прво место у раду нашега задругарства,

Франо Иванишевић.

351