Nova Evropa

djenju svih interesa naše države, U tom je pravcu donekle uspela mala Srbija, da obrazovanjem па domu, u školi, i u društvu, odgoji snove prožete osećajima slobode, požrtvovnosti, i soliđarnosti, koji su kadri razviti konstruktivnu snagu i udariti temelj boljoj i lepšoj budućnosti. Obrazovanje širokih masa ima dakle da razvije i ojača dobre osobine naroda, a da suzbije i daništ zle, Prema tome, školsko obrazovanje mora da vodi računa o savremenim polrebama svoga naroda, pa se zato i ne mogu postavljati opća pravila za sve marode i za зуа угеmena, već se svako mora upravljati prema svojim prilikama.

Naša će osnovna i srednja škola u prvom redu imati da u dušu našeg naroda duboko usadi kult rada, Jer naš narod još nije naučio da mnogo radi: on ne radi sa sistemom, i radi samo toliko koliko zahteva preka potreba, Otuda tolike zapuštene njive i polja, zanemarene komunikacije, neiskorišćene vodene snage i rudmo blago, itd, Tu treba škola zgodnim čitankama, a učitelj poukom i primerom, da probude volju i smisao za rad, i da izazovu duboko uverenje, da čovek samo od svog rada može očekivati poboljšanje svoga stanja i života,

Dalje, škola mora da utvrdi i utuvi u dečjim glavama vrednost ličnog poštenja i poverenja, te da je izdigne па piljedestal sankrosanknosti. Današnje naše društvo, kao što je opće poznato, demoralizovano je i ispunjeno neDoštenjem i lažju. I to je glavna zapreka konsolidaciji naših prilika, jer se funkcijonisanje savremenog Rkomplikovanog društvenog života i saobraćaja ne može pravilno razvijati bez medjusobnog poverenja, kome je podloga lično poštenje, Omladini valja stoga izneti pred oči i prikazati svetle uzore čestitosti i karaktera, plemenitosti i džentimentstva na Zapadu, poglavito u Velikoj Britaniji, pa u Francuskoj, Americi, Nemačkoj, itd,, koje zemlje svoju kulturu i bogatstvo imaju da zahvale pre svega duboko shvaćenom osećanju poštenja i poverenja, Kako od toga odudara omo naše balkansko držamje što se u Srbiji krsti rečju podvaljivanje, tojest zaguljivanje, izigravanje, i nepoverljivost, kojima su Turci i Orijent kroz vekove infiltrirali našu dušu i naše naravi! Tu je dužnost škole, da čisti karaktere od mrlja, te da uspostavlja poštovanje poštenja i vere u ljude, U praksi će nam tu, možda, ponajbolje poslužitinašanarodna pesma, sa svojim meiscrpnim etičkim i estetskim blagom. Teško je igde drugde naći toliko živih primera i uzora »čojstva i junaštva«, poštenja, ljubavi roditeljske, bratske, supružanske, i čovečanske, pravdoljublja i istmoljublja, te rodoljublja, pregalaštva, i zdrave filozofije, Da spomenemo samo poznatu pesmu »Uroš i Mrnjavčevići«, koja sama predstavlja najbistriji izvor duha mudrosti, pravde, i ljubavi; pa »Zidanje Skadra«, »Kosovku devojku«, »Ko krsno ime slavi,,,«, i sve druge, Zato

327