Nova Evropa

Savremena škola.

Prosvećivanje i obrazovanje širokih masa spada svakako u najvažnije i najteže socijalne probleme, Bez prosvećenih naroda ne može biti prave i istinske demokracije, medjunarodne trpeljivosti i miroljubivosti, Načelo »prosvetom k slobodi« nije izgubilo vrednost ni za naš politički oslobodjeni narod, jer on još uvek nije dostigao slobodu duha i savesti, a to mu može dati samo prosveta. Stoga držimo da mikad me može biti dosta govora o glavnom faktoru prosvećivanja, o školi, i to poglavito o osnovnoj i srednjoj školi,

Zadaća škole nije samo, da pruži pouke sticanjem zmanja, nego ı da obrazuje {vaspita, prosveti) dušu i srce, Nije tako teško detetu dati potrebno znanje i naučili ga vešlini čitanja, pisanja, itd,; mnogo je teže naučiti ga, da ljubi bližnjega svoga, i da voli samo ono što je dobro, lepo, i plemenito, Škola ne sme tu svoju misiju da prepusti roditeljima, jer oni u današnje doba nisu više u stanju da deci posvete dovoljno duševne nege. Ni samim ofvaranjem mnogih škola neće biti u tom pogledu sve učinjeno, Glavna se pažnja ima da posveti školskoj nastavi i unutrašnjem uredjenju škole, u koju dnevno ulaze slabašna deca a treba da izadje jak, zdrav, i obrazovan naraštaj, koji će nadvisiti svoje učitelje, Kakva škola, onakva omladina, a kakva omladina, onakav narodi i država,

Prava se školska nastava dakle sastoji uglavnom iz dva elementa:: pouke, i obrazovanja. Mi ovde želimo da naglasimo naročito drugi elemenat, obrazovamje, iako je jasno, da oba valja da idu naporedo; alt kod nas još uvek prevladjuje mišljenje ili možda navika? — da je dosta ispuniti dečje glave тлобоstrukim znanjemi iz svih oblasti nauke, Još je malo učitelja i nasfavnika u nas koji nastoje deci oplemeniti dušu i srce, ojačati volju, naviknuti ih na rad, red, i disciplinu, učvrstiti u mjima osećaj poštenja, istine, i pravde, A to tek znači biti obrazovan i kulturan čovek, Osobito naša škola u ovostranim krajevima ne odgovara, nažalost, ovoj svrsi, Obrazovanje duše suviše je podredjeno poučavanju uma, Omladinci izlaze iz škola često sa praznim srcem i slabom voljom, a još češće i sa zakržljalim telom i naočalima na nosu, To je bio nastavni plan stare Austrougarske Monarhije, s pomoću kojega je tudjinska vlast odgajala inteligenciju, koja će „dođuše posedovati dosta znanja i biti dobar činovnik ali će ujedno biti nepokolebivo verna državnoj vlasti i dinastiji, i ostati uverena o intelektualnoj i materijalnoj nadmoći germanske rase, Naša nova otadžbina potrebuje inteligenciju koja će u školi steći pre svega uverenje O dostojanstvu čoveka, koji je svestan svojih gradjanskih prava i gradjanskih dužnosti, ı koji će aktivno saradjivati na unapre-

326