Nova Evropa

Knjiđa X, Broj 3. i 4, 21. jula, 1924

Социјално васпитање,

Да ли је данас уопште време да се говори о васпитавању народа, о ширењу знања, о дизању моралног ступња, о достојанству човека Није ли важније, да се прави хлеб, да се граде. куће, да се плаћају дугови7 Ко ће још мислити на дух кад је у питању телог,,,

Доиста, садашњост је сурова, пуна непосредних брига, и тирански јасна; свакоме је оцртан пут, сваки дан има своју одређену садржину, свака ствар потсећа нас на потребе које ваља задовољити, и то одмах, без одлагања, Тешко је тражити и налазити идеал; дух мора да назадује и да кржља; виши живот човека се запоставља; губи се навика дивљења и љубави. Па ипак, остало је у нама од бившег човека, Ми хоћемо да живимо унутрашње и да се испољавамо, да зрачимо, да се дајемо, На изласку из Рата, треба ширити идеал трајног мира; после оскудица сваке врсте, треба откриватисве вредности што већем броју људи; напокон, мора се устати против духовног робовања, заблуде, и незнања, тражити истину, рећи је, То је троструки циљ социјалног васпитавања,

Трајни мир је безусловна потреба новог живота, прва, брита нашег поколења, основна погодба културног развијања. Данас се цео свет ужасава рата, а већина људи пати од његових последица, Огорчење је свуда велико, и људи су спремни на сваку погодбу само да се избегне оружани сукоб. Али се у исто време на све стране распаљују несрећне страсти, раздражује се озлојеђеност на суседа, и искоришћује се успо-

мена на вишегодишње муке, — све за шовинистичке прохтеве власника, Духови су, дакле, у пуном превирању, Данас се ствара идеологија садашњег и будућег поколења, — победиће

она идеја која буде имала у народним слојевима енергичније проповеднике или јаче аргументе, Радници на социјалном васпитавању народа хоће мир, мир по сваку цену, Њихови аргументи су; исцрпеност народне снаге и народног богатства, воља народних маса да живе и раде у слободи, потреба мира за подизање свега што је разорено и за напредак човечан-

65