Nova Evropa

недостатка стварнога и виднога центра, услед тога што је оно откинуто од земље, она је водила рачуна о томе, да тај центар треба да буде и културно огњиште целога народа. Јер не ради се о томе, да се даде уточиште прогоњенима, у једној малој земљи која и не може да прими све Жидове; већ да се створи жариште, које ће својим стваралаштвом усправити кичму целога жидовства а својим зракама оплоЂивати и јачати везе његове душевности, и ову оспособити на самоникла дела, одсад ношена препорођеним и здравим генијем нације. Тако су упоредо са сељачким насељима ницале, још пре Рата, основне школе и дечји вртови, отворене иза тога гимназије у Јафи и Јерусалиму, школа за уметнички занат у Јерусалиму, и глазбене школе; после Рата, реалка и висока техничка школа у Хајфи, усто и театар. Од свега 12 школа непосредно иза Рата, данас их има 144 на 110,000 жидовског пучанства у Палестини. У свима њима наставни је језик јеврејски. Још пре тридесет година изгледало је невероватно, да ће језик Библије постати живим језиком целога жидовства у Палестини; данас је чак и у уредима палестинске владе јеврејски један од три званична језика у Палестини, Усто се скупљала, још од пре Рата, Народна Библијотека ; данас је она Универзитетска Библиотека са 90.000 свезака, састављена претежно од поклона жидовских мецена и научника, а и нежидовских (пољска је влада ономад поклонила. 9000 драгоцених дела).

Кад су тако створени сви увети зато, дошао је на ред Универзитет. Изгледа на први поглед да је преурањено оснивати јеврејски универзитет у земљи која има тек нешто преко 100.000 Жидова. Али, према ономе што смо раније рекли, није ово универзитет само за палестинске Жидове, И није само за Жидове, Усто не треба замислити под тим Унзверзитетом потпун универзитет по узору високих школа европских. Постоје на њему само три факултета: микробијолошки, кемијски, и за јудајистичке науке. У Балфурову присуству положен је основни камен још за физикални (Ајнштајнов) и математски факултет. Сви су ти факултети замишљени по узору британских универзитета. ЈЊихови називи показују, да се при њихову оснивању ишло редом, како то траже потребе земље, њезина асанација и земљораднички развитак; спиритуални се рад не одваја од потреба живога живота, Трајаће још доста дуго док се изгради потпуни универзитет, нити има зато доста новаца, нити је потребно дато одједном буде. (На сличан начин настао је и Џлмуега не Шбге у Брислу, основан 1810 године са шест професора, када је био пресиромашан да купи микроскоп, а данас је то један од најлепших универзитета у Европи.),

378