Nova Evropa

Školstvo u sadašnjoj Crnoj Gori,

Redovna, uredjena, sistematska škola nije stara ustanova 'kod Srba uopšte, pa ni u Crnoj Gori, Gubitak političke nezavisnosti onemogućio je razvoj školstva kod našeg naroda, Crna Gora, iako politički faktično slobodna, nije imala materijalne mogućnosti za podizanje školstva. Zadovoljavala se, jer se zadovoljiti morala, poznatim »učenjem knjiđe« pri manastirima. Tako se i moglo desiti da prvu uredjenu, sistematsku, školu Crna Gora dobije tek 1833. Tu prvu osnovnu školu zasnovao je genijalni tvorac »Gorskog Vijenca« i »Luče Mikrokozma«, Program te prve osnovne škole mmogo se razlikuje od programa zanatskih osnovnih škola; on je mnogo bliži programu današnje niže srednje škole bez jezika, Otada ра па dalje osnovno školstvo se razvijalo u Crnoj Gori sistematski, mada ometano i zadržavano čestim ratovima. Otvaranju srednjih škola pristupilo se mnogo docnije, Tek 1863 Sodine otvorena je Bogoslovija, 1869 Djevojački Institut, i tek 1881 prva četverorazredna gimnazija, Docnije su ove škole reformisane prema savremenim školama u drušim zemljama, a naročito Srbije, i prema potrebama same Crne Gore, Od Bogoslovije se ubrzo dobila Bogoslovsko-učiteljska Škola, koja je dala u svoje уг!jeme jedan velik broj nesumnjivo odličnih prosvjetnih radnika — učitelja i sveštenika i drugih činovnika, Djevojački Institut ie isto tako tokom vremena reformisan, tako da je on jedno vrijeme smatran za najbolju školu na Slovenskom Jugu, za vaspitanje 4 obrazovanje ženske djece, Vaspitanice Instituta imale su prava učiteljskih kandidata, Niža Gimnazija na Cetinju podignuta je na višu tek 1906 godine; a 1907 otvorena je druga niža gimnazija u Podgorici, koja je tek 1914 podignuta na višu.

Balkanski Rat je dočekala Crna Gora sa 130 osnovnih škola u kojima se poučavalo 10.368 muške i ženske djece, a radilo u njima 196 učitelja i učiteljica; t. j. na 1000 km dolazila je po jedna škola; na jednu školu, po prilici, 1538 stanovnika. Od srednjih škola postojalo je: jedna puna i jedna polušimnazija, Bogoslovsko-učiteljska Škola, i Ženski Institut {sa pravima učiteljske škole), To je bilo dosta za jednu državicu od nekih 200.000 stanovnika, Svakako, nije se moglo reći da se je suviše zaostalo u tom pogledu, Vrlo je karakteristično, da Crna Gora nije imala nijedne stručne škole za podizanje poljoprivrede, ili trgovine, i t. d.. Ovaj nedostatak ima i poratna prosvjetna politika. Treba naglasiti, da pomenuti broj srednjih škola nije podmirivao želje stanovništva, Otuda vidimo, da se jedan velik broj djece iz Crne Gore školuje u Srbiji. I tamo opet samo u Simnazijama, i tek poneki u učiteljskim školama; u privredne škole, ukoliko ih je i tu bilo, nije išao sšotovo niko,

224