Nova Evropa
и 2бодпој ха пјеба formi, Tek zadnjih nekoliko decenija doneli su sa sobom pitanje školske reforme u njenu pumom značenju, Ali se pozadi ovih decenija nalazi duga epoha sholastičke škole, — čitavi vekovi čvrstih tradicija, iz čijih se Кутба škola ni do danas ne može da oslobodi. Baština Srednjeg Veka — upravo onog doba kad još nije bila pronadjena štampa, te kad se glavni zadatak škole sastojao u tom da se mauči čitati i pisati, — fa je baština osfala sve do danas spoljnje ruho škole, i njena je polazna tačka: školske prostorije, Kad se govori o školskoj zgradi, kad se pravi plan za novu ili kritikuje stara, u prvom se redu imaju na umu razredne sobe, i većinom i isključivo razredne sobe: da su snabdevene pravimo rasporedjenim klupama, na kojima će stisnuti Jedan iz drugoga sedeti djaci, upijajući u sebe školsku mudrost, Ako se u mekim školama uredjuju male ili veće laboratorije, Нzički kabineti, radionice, i t. d., to se smatra kao sporedno, a kao osnova škole ostaju razredne sobe,
Već ovim spoljnim ruhom škole opredeljuju se u velikom stepenu i njezin duh, njezin način delovanja na svoje pitomce, U svojoj tradicijonalnoj formi, škola račuma gotovo isključivo na obuku — usmenu ili pismenu — s pomoću reči: djaci su osudjeni uglavnom na pasivno primanje; a ukoliko im se 1 dozvoljava da budu aktivni, njihova aktivnost može biti samo intelektualna, jer se od telesnih kretnja dozvoljavaju samo one koje su u vezi sa procesom pisanja, Pokušajmo, medjutim, da se oslobodimo za časak predrasude, da škola mora da bude baš takva; da je štetno po zdravlje dece da sede svakodnevno po nekoliko sati nepomično, i da je to za njih protivuprirodno, da to kvari razvitak njihovih udova i organa, Jer o tome nema ni medju samim lekarima različitih mišljenja. Idealni zadatak škole imao bi da se sastoji upravo u odgoju celokupne, harmonički razvijene ličnosti, Ali u pogledu ovog zadatka škola je već davno otvoreno priznala svoju nemoć. Ona hoće da podeli odgovornost sa porodicom, stavljajući istoj u dužnost odgoj, a za sebe uzimajući samo obuku, iako se teško daje zamisliti obuka koja me bi imala uticaja u smislu odgoja, ili odgoj u kome ne bi bilo elemenata obuke, Ali sve da škola smatra kao svoj zadatak samo obuku, ovo mju nikako ne oslobadja najpreče dužnosti: da svojom obukom me nanosi štetu radu na odgajanju, Jer nikakva obuka ne može da bude u smislu одбајапја рофрипо пештајпа, već mora imali sa gledišta odgoja bilo pozitivnu bilo negativnu vrednost,
Vaspitava se u čoveku moralna ličnost, čija je karakteristika u smeru njegove volje, Rad razuma, osećaji, koji mu služe kao osnova, i logični procesi, koji mu služe kao izraz, — sve fo Je u moralnom pogledu neutralno: sve to može biti
253