Nova Evropa

рађа у душама идеје и идеале, даје основ културном развијању, и обогаћује социјални живот полетом и лепотом, Државни дух без општег нацијоналног осећања, то је тело без-душе; па иако само нацијонално осећање не може своје идеале и идеје реализовати без државног духа, сам државни дух без нацијоналног осећања остао би сирова сила без културне садржине. Аустроугарска Монархија, као државна целина, више не постоји, и ми већ од 1918 живимо у ослобођеној и уједињеној Југославији, Могло би се, дакле, на први поглед помислити, да је са пропашћу Монархије ишчезао и „аустријски дух“ из душа Југословена, па да више није вредно ни потребно о томе говорити, То међутим само тако изгледа, јер се жели да тако буде, и осећа се да би требало да тако буде; у истини, овај дух још није сасвим ишчезао. Додуше, он ишчезава, и рапидно губи од свога дејства; али се његови трагови још јасно осећају, и они производе често и деломично лоше последице у нашем друштвено-политичком животу. Он делује, од времена на време, нарочито у неким правцима на политичко мишљење и на културно-социјално резоновање нашег друштва и народних маса, а понменце у вези са грешкама србијанских политичара; то је уједно једна од најтежих последица у нашем државно-политичком животу: спречавање настајања новог државног духа уједињене Југославије, југословенског духа. · Ради бољег објашњења, покушаћемо још да и једним примером изложимо дејства и манифестације „аустријског духа“. Иза слома Монархије, према способности и нацијоналној заслузи, за место председника Владе у Сарајеву имали су да дођу у комбинацију првенствено Шћепан Грђић или Стево Жакула, Међутим, сарајевско-мостарско друштво, које Босном влада, задојено аустријским духом, посматрало је ствар са другог гледишта, и избор пада на Атанасију Шолу, иначе заслужна човека, али од овога друштва изабрана зато што је васпитан у Француској, што има фине манире, отмено понашање, и „зна да репрезентира"“, „Аустријски дух" делује иза Ослобођења, да се способности људи у политичко-друштвеном животу просуБују пре свега по назорима бивших представника Монархије, у питањима социјално-економским и чисто културним,

као у питањима политичко-државним, осећа се у извесним правцима утицај аустријског духа. Гоме је много допринело што се југословенски крајеви бивше Монархије од Рата запуштају, па се стање до Рата узима као савременије, и већина Југословена пита се, како би представници бивше Монархије поступали при решавању таких питања. Поготово кад наступе какви непредвиђени догађаји или елементарне катастрофе (поплаве, и другој, па треба тражити начина да се зло хитно отклони и помоћ пружи, већина почне одмах да мисли како би власти бивше Монархије у том конкретном случају посту-

330