Nova Evropa

i kultarnogš programa. 1 tada neće biti više snage, a niti mogućnosti, da joj se iko suprotstavi na granicama Drine i Dunava, a niti na granicama Morave i Vardara, jer joj je do Crnoga Mora okupiti vas seljački narod pod jednim barjakom, po stazama

svoda vodje, Dr. Јоо Кођег =

==

Идеологија Степана Радића као сељачког вође.

(Овај чланак изишао je y Hcry „Der Osterreichische Volkswirt", број од 18. августа 1928, одакле га је превео „Народни Вал“ од 1, септембра. Али га је писац за „Нову Европу“ из темеља прерадио.)

Пре једно двадесет година доживео сам у Мостару нешто што ће ми остати у трајној успомени, Било је то при једној од првих кривичних расправа којој сам присуствовао као вотант, Међу сведоцима налазила се и једна девојчица, од својих осам година, Стала је пред Сенат сасвим присебна, и без и мало муцања, јасно и одрешито, дала је своје сведочанство. За њом је дошла на ред опет једна, већ зрелија, девојка, па је исказала што је знала и видела, тако мирно и поуздано, и тако разложно и јасно, да нико није имао шта више да је пита. Цео став: и држање, и покрети, и начин говора, све је било као смишљено. Ја сам се у себи дивио, —- дивио сам се, као и толико пута после тога, томе држању и изражавању херцеговачког сељака, и питао сам се: како је то могућно, и након 500 година робовања под Турцима2 Како је могућно, да тако без трага и гласа прође једна насилна владавина коју историчари описују као најстрашнију од памтивека! — На то сам питање тек касније могао себи дати донекле одговора, Бавио сам се наиме нарочито питањем босанских кметова, приликама њихових земљишних поседа, односно најма и наслеђа, које су кроз толике године задавале муке аграрним областима босанско-херцеговачке Земаљске Владе, и у вези с тим проблемом југословенских задруга, као и отоманског права о непокретнинама (које је у Босни важило још као позитивно право), па сам све више и више долазио до сазнања и уверења које се знатно одвајало од правних погледа што их стичемо на високим школама, То се уверење састојало углавном у томе: да је дуги перијод феудалног устројства земљишног поседа, за којим је следила — након разрешења односа наследног поданства — силом наметнута организација сеоског поседа, у вези с потпуним уништењем шумских и пашњачких заједница, био од кобних последица за цео друштвени и при-

177