Nova Evropa
promene da зе možŽe vratiti. Posle svega što je radio u Carskoj Rusiji, i naročito posle njeđovih poznatih izjava pred Ligom Naroda u Ženevi, naše je skromno mišljenje da je пјеgova nada jalova. Njoj nasuprot mi dajimo drugu nadu: da će se i kod nas već jedanput uvideti, da je dosta bilo poprekog "ведапја па današnju Rusiju, pa da što pre treba opet privezati naš narodni čun za rusku ladju. Ostavimo mi unutrašnje odnose u Rusiji da ih srede sami Rusi; a mi im pružimo prijateljsku ruku, kao nekad, jer je ta ruka još uvek srodnička i bratska, slovenska, Nije cela ona Rusija, koja nas je oduševljeno prihvatila i istrgla iz austro-nemačkih ruku, otišla u emigraciju; odnosno, otišli su u emigraciju i Miljukovi i caristi, koji nikad nisu imali razumevanja i simpatija za Jugoslaviju. U ovošd velikog naroda kuca još uvek toplo srce za jugoslovensku malu braću, koja će se — pod njegovim okriljem — osećati sigurnija i snažnija u neposrednoj blizini svojih zapadnih velikih i malih suseda, i preko Jadrana i preko Metohije. Još su sveži u glavama i srcima ovih ruskih ljudi dogadjaji od pre petnaest godinA4, iako se mnogdo toda izmenilo od onoga vremena, Da ne treba čekati da te uspomene potpuno izblede, i ti osećaji sasvim utrnu. Ima li u Jugoslaviji ušiju da me čuju? .,..
D. Semiz.
O razrešivosti braka, ı o sudjenju u bračnim sporovima,
Danas, posle ukinuća Vidovdanskog Ustava, teško je kod nas rešavati problem zvaničnog braka, jer nedostaju smernice koje je Ustav postavljao jugoslovenskom zakonodavcu u oblasti bračnoga prava, »Ujemčava se sloboda vere i savesti, Usvojene veroispovesti ravnopravne su pred zakonom,.,.,« {član 12.), i »Brak stoji pod zaštitom države« {član 28.), bila su načela podobna da izvedu celi jedan preokret u kodifikovanju zajedničkog bračnog prava, koliko u pravcu da se gradjanski brak proglasi obligatornim, koliko u pravcu uredjenja mešovitih brakova, tojest brakova sklopljenih izmedju bračnih drugova različite veroispovesti, kao i, konačno, u pravcu vršenja sudbenosti po bračnim sporovima. Izgleda čak kao da je u tim načelima i pitanje dejstva promene veroispovesti nakon sklopljena braka moglo naći sasvim novo rešenje,
Ali, s obzirom nato da ovo nije prvi put da se krupno pitanje: da li crkveni ili gradjanski brak, kao i s ovim usko skopčano pitanje o odnosu izmedju države i raznih crkava
260