Nova Evropa

sabira munje, i steže užasne vilice,., Oko njega је gomila varvara, nečistoće, ludosti...

Baš kao i pre hiljadu godina kada je taj tragični titan oružan odromnom stenom krenuo u smrknutom pohodu da se sudari sa bogovima na tudjem Olimpu... Mračan, nejasan, i malen, prikradam se noću i puzim, savijam se oko stubova nogu njegovih, i osećam u svakoj kapi krvi zagrcnutu ljubav staroga preika moga. Sa snagom divlje prošlosti, sa njime zajedno, ja tražeći boda verujem jedino u nepojmljiv običaj, a mrzim i najmudriji zakon, i starije mi je i milije mi je moje 'tamno nasledje od svakog jasnog učenja, Na svete utltvari polažem bosiljak, pod slikom majke božije tražim namrgodjen badnjak, kroz psalme četrdeset mučenika čujem tiho cvilenje svih veštaca i vukodlak4, s andjelima mi se vile igraju, nad golubinjim vidom duha svetoda raširio je krila ljuti zmaj, iza višnjeda prestola posadile se dospodske i neme sudjaje, i kroz sav blistavi, nebesni sjaj prodire pramen čarobne sene čuda i udesa...

Ah, sa muškim suzama u očima ja sada tek razumem prokletstvo stare i maglovite reči, što i danas sumorno i strašno oko nas odjekuje; teško čoveku koji na vetrometini slamu

dene i pod glogovim irnom iraži kladu za decu зуоји,.. Рик smo siromašan, neuk, i divlji, o Gospode, razumi nas i oprosti nam, I spasi nam dušu našu, L

Босанско богомилство, и Гргур Нински.

Велики људи, и велики историчари, спајају генијалним прегледом досадање резултате знаности у нове цјелине, и попуњујући интујицијом празнине заостале у развитку појединих знаности долазе до сасвим нових резултата, погледа, и закључака. Таковим великим човјеком морамо сматрати и Фрању Рачкога, који нам је први дао заобљену слику балканског богомилства, тако да је оно изронило из таме и пустога нагађања те постало предметом научног истраживања, Његова је заслуга, да је читаво онодобно знање о томе предмету испрпао, те уједно сакупио и објелоданио велики дио документарнога материјала, тако да га је могао обрадити и дати заобљену слику те вјерске секте, Али се и послије Рачкога развијало наше знање о везама балканскога богомилства са великим вјерским покретом иранскога пророка и сопијалнога реформатора Заратустре, након што су разни испитивачи потање изложили везе манихејства са науком тога великог перзијског пророка, Година 1871—8 објавио је Шпигл (Friedrich Spiegel) cBoje njemo „Eranische Altertumskunde“, у

3