Nova Evropa
cijalnim naukama; za devojke bi bili potrebni adekvatni kursevi iz nauke o domaćinstvu, Gradjanske dužnosti i prava zahtevaju da se društvenim naukama ustupi prvenstveno mesto, Poziv u životu, kao jedan objekat, zahteva da mnogi učenici pošvete znatan deo svog vremena specifičnoj pripremi za izvestan definitivan zanat ili zanimanje, dok bi se jedan deo njih bavio naukama koje bi služile kao baza za dalji rad na višim institucijama, Dostojna upotreba slobodnog vremena za zabavu traži kurseve iz književnosti, umetnosti, muzike, i nauka tako predavanih kako bi razvili kod učenika razumevanje za njih, Potreban je takodje i jedan niz predmeta iz kojega bi učenici mogli da odabiru po slobodnom izboru kurseve na osnovu svojih ličnih interesovanja i sa obzirom prema budućem pozivu, — Pravilno shvatanje tih objekata pružiće elemente distribucije ı koncentracije koji su priznati kao esencijalni za dobro-uravnoteženu i efektivnu prosveftu,« па
Iz ovog što smo maveli vidi se, dakle, na kojoj osnovi američki prosvetni krugovi žele da rekonstrujišu ciljeve svojih škola, Ono pak što'bi trebalo naročito naglasiti, to je da ovo nisu samo planovi i teoretska razlaganja, već rezultati mnogih i mnogih praktičnih primena, Nije mali broj škola u Sjedinjenim Državama koje već od nekoliko godina funkcijonišu na sasvim modernoj osnovi, U tome se pogledu pokazuje korist od decentralizacije američkog školskog sistema, jer je na taj način omogućen daleko lakše put eksperimentisanju i prodiranju novim shvatanjima i savremenim metodama rada,
Napred smo već napomenuli, da se američka prosveta danas nalazi nesamo u jednom perijodu naglog napredovanja i usavršavanja, nedo i na putu ka znatnoj rekonstrukciji, Mnoge su stare teorije i predrasude ili potpuno oborene ili su im temelji poljuljani, iza nedavnih važnih naučnih ispitivanja na ovome polju. Promenjena su shvatanja i o odnosu pojedinca prema školi, i o odnosu i odgovornosti društva prema školi i škole prema društvu, Medju najvažnija pitanja kojima se američki prosvetni krugovi danas bave, mogli bismo da spomenemo pre svega pitanje potpune nacijonalizacije i centralizacije američkog školskog sistema, I pored toga što dosadanji sistem decentralizacije ima mnogo dobrih stran i omogućuje mnogo lakše eksperimentisanje sa raznim novim teorijama, kao i brže prilagodjavanje novim okolnostima, ipak se smatra da današnji sistem, naročito u višoj nastavi, nije zasnovan na potpuno demokratskim principima, i da favorizira intencije ekonomski najače klase često na štetu potpune slobode misli i neprikosnovenosti nauke, To bi se sprečilo, veruje se, bar donekle, potpunim prelaskom škola u državne ruke, i stvaranjem nastavničkog staleža nezavisnim od bezbrojnih školskih odbor4,
23